Auto-immuunziekte...hoger risico terugkomst melanoom?

Plaats reactie
esther

Auto-immuunziekte...hoger risico terugkomst melanoom?

Bericht door esther »

Hallo

Mijn melanoom van vorig jr was 1,8mmdik. Gelukkig geen uitzaaing. Ik heb een auto immuunziekte (Schildklier werkt te snel) Graves en heb mij hierin verdiept nu het melanoom gebeuren een klein plekje heeft gekregen. Wie kan me vertellen wat ik kan doen om het immuunsysteem zo sterk mogelijk te maken. Bij autoimmuunziekte werkt geloof ik t immuunsysteem verkeerd en herkent geen schadelijke indringers. Ben doodsbenauwd dat melanoom terug komt.
Wie weet hier meer over?

Gr es
Paladium

Re: Auto-immuunziekte...hoger risico terugkomst melanoom?

Bericht door Paladium »

Hoi Esther,

Om het immuunsysteem duurzaam in ons voordeel te laten werken zijn er regelmechanismen nodig. Deze zijn er om te bewerkstelligen dat het vriend en vijand van elkaar kan onderscheiden, om te voorkomen het immuumsysteem lichaamseigen stoffen als lichaamsvreemd gaat zien.
De ziekte van Graves is het gevolg van het feit dat een van de mechanismen van het auto immuunsysteem overactief is waardoor de schildklier te veel schildklierhormoon gaat afscheiden.
Jou redenatie volgend is het dus eerder zo dat het immuunsysteem zich op dit punt te sterk presenteert dan het omgekeerde.

Overigens, als je niet recent in aanraking was gekomen met melanoom had je die link dan ook gelegd ?
Begrijp dat je door recente ervaringen bezorgd bent. Er is echter een wezenlijk verschil tussen je leven verder leiden met melanoom en je leven laten leiden door melanoom.

Sterkte en geluk,
Ben
Meer info rondom melanoom? Zie b.v. : http://www.melanoomforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=563
esther

Re: Auto-immuunziekte...hoger risico terugkomst melanoom?

Bericht door esther »

Dank je Ben door je duidelijke uitleg! Ik las ergens dat juist het immuunsysteem ontregelt was zodat bepaalde indringers/cellen niet herkent werden als schadelijk vandaar inderdaad de koppeling. Overigens had ik al graves tijdens melanoom maar me niet verder in verdiept gezien melanoom meer impact had als deze aandoening.

Groetjes Esther
Plaats reactie