factor 50: levensgevaarlijk!

Oorzaken en risico's van een melanoom
Plaats reactie
Jenneke

factor 50: levensgevaarlijk!

Bericht door Jenneke »

Vanochtend was op Radio 538 een dermatoloog aan het woord. Het ging over de stelling "Smeren met factor 50 is levensgevaarlijk". Deze dermatoloog vind dat je maximaal met anti-zonnebrandmiddel factor 20 moet smeren, omdat je anders te weinig vitamine D aanmaakt en de zon het risico op andere soorten kanker verkleint. Hij zegt dat zonlicht wel de kans op huidkanker vergroot, maar niet voor het melanoom. Daarom is hij voor smeren met een lage factor voor een minimale bescherming. Terwijl het algemene advies toch is om met minimaal factor 30 te smeren. Het is lastig wat je moet doen met deze tegenstrijdige adviezen. Wie weet er raad?

Je kunt het fragment terugluisteren op de website van radio 538.
Jan
Beheerder

Re: factor 50: levensgevaarlijk!

Bericht door Jan »

Hallo Jenneke,

Dit artikel heeft afgelopen zaterdag ook in het Algemeen Dagblad gestaan. De Nederlandse Vereniging voor Dermatologie is verrast over de uitspraken van de Dordse arts en het is zeker niet hun mening en ook niet de mening van internationale dermatologen. Maar ik ben het met je eens; het maakt het er voor ons niet duidelijker op.

Jan
marti

Bericht door marti »

Beste Jenneke en Jan,
Dit soort adviezen vind ik ook lastig. Naast het feit dat dit een oordeel is van een individuele dermatoloog, blijven zijn adviezen gericht aan iedereen in Nederland. Omdat wij een " selecte groep" zijn die al geconfronteerd zijn met melanoom, gelden voor ons (denk ik) andere regels. Internationaal is toch bekend dat er een relatie bestaat tussen huidmelanoom en uv (zon)-licht.

Voor mijzelf heb ik besloten mij optimaal te beschermen in de zon; uv werende kleding, hoed en factor 50 voor gezicht en handen. Ik slik wel dagelijks vit D en hoop dat dit voldoende is. Het blijft een individuele afweging hoe ver je wilt gaan in het beschermen van je huid, ook de artsen zijn niet eenduidig.

Marti
jan_035

Bericht door jan_035 »

Beste allemaal,

als je als dokter het gedrag van mensen wilt beinvloeden moet je heldere, eenduidige boodschappen geven. Deze dokter begrijpt dat kennelijk niet.
Natuurlijk is het zo, dat als je te weinig zon op je huid krijgt je kans op een tekort aan vitamine D loopt.
Een kwartiertje tot een half uur in de zon kan al genoeg zijn om in je vitamine D-behoefte te voorzien.
Dat kan korter naarmate je bloter bent. Daarna maakt je lichaam geen vitamine-D meer aan, hoelang je die dag ook in de zon bent.
In het algemeen zul je niet verbranden in dat kwartiertje, uitzonderingen daargelaten.
Het risico op melanoom, voor zover dat met zonlicht heeft te maken, wordt vooral bepaald door zonverbranding in de jeugd.
Verstandig zonnen, niet te lang, en bij langdurige blootstelling met een beschermingsfactor is mi nog steeds een goed advies.
En als je denkt dat je met meer vitamine D minder kanker krijgt: statistisch bestaat dat verband, zij het zwak, inderdaad voor sommige kankersoorten. Niet roken, een gezonde voeding en goed bewegen levert veel meer op!

Jan
Martje

Bericht door Martje »

Jan, ben jij arts? Of weet je heel veel van melanomen? Even nieuwsgierig omdat ik zie dat je veel advies geeft.
Dinant

Bericht door Dinant »

Dat is de dermatoloog waar ik sinds begin dit jaar onder controle ben. Ik kan me op zich wel vinden in zijn redenering. Mensen denken dan gauw dat 1 keer smeren met factor 50 voldoende zou zijn, en dat is dus niet zo. Met een factor 25-30 ben je in principe ook voldoende beschermd, maar je moet dit wel voldoende vaak herhalen. De werking van zonnebrandcrême vermindert namelijk nogal snel. Daarom vind hij factor 50 gevaarlijk. Maar ik ben het ook eens met reacties hierboven; het maakt het voor de client/patient niet helderder ...
Plaats reactie