voorstellen

Voorstelhoekje uit 2019

voorstellen

Berichtdoor christa67 » wo 27 maart 2019, 15:25

Hoi, ik ben Christa ben 51 jaar. Moeder en Oma en getrouwd.
In 2014 is bij mij mijn eerste melanoom verwijderd gelukkig dun dus twee keer snijden en weer verder.
Vervolgens in 2017 en 2018 1 melanoom en 1 in situ ook allebei goed te behandelen door twee keer operatie.
Inmiddels was ik overgestapt naar het AVL waar ik me veilig en vertrouwd voel. Toen werd er in juli 2018 borstkanker
geconstateerd met uitzaaiing in de lymfe dit werd een ander verhaal. 2 keer geopereerd, 20 bestralingen en nu zit ik in de tweede chemo kuur.
Ze hebben in het AVL genetische onderzoek gedaan en daar is uit gekomen dat ik het CHEK2 gen heb.

Wat betreft de borstkanker is er een duidelijk beleid als je het chek2 gen hebt. verhoogde kans op borstkanker voor de tweede keer in andere borst of dezelde dus goede controles.
Wat betreft de melanomen word er gezegd dat de CHEK2 geen invloed heeft hierop, maar dan ga ik lezen en zoeken op internet en lees dat als je het chek2 gen
hebt en omgevingsfactoren ongunstig zijn ( ik ben vroeger heel veel verbrand dus al verhoogd risico op huidkanker) je 50 % meer kan heb op melanomen.
Nu ben ik heel erg benieuwd of er meer mensenzijn met melanomen en het CHEK2 gen.

gr Christa
christa67

Re: voorstellen

Berichtdoor marti » do 28 maart 2019, 07:22

Dag Christa,

Dank je wel voor je verhaal, het deel van melanoom herkennen wij, maar ook nog borstkanker, goede dat je pro-actief bent en in een ziekenhuis bent waar je het volste vertrouwen hebt. Hoop dat je therapie hiervoor aanslaat.

Vreemd dat in het ziekenhuis je verteld wordt dat het CHEK2 gen niet in verband staat met verhoogde kans op melanoom; maar op het internet in betrouwbare studies er wel een relatie wordt gevonden. Is dit je verteld door een oncoloog/oncologisch chirurg die ook melanoom behandeld ?

Misschien krijgen wij nog meer reacties van lotgenoten; wat is er nu voor jou geregeld met betrekking tot je eerdere melanoom en je hierdoor ook al vergrote kans op het krijgen van een melanoom. Wordt je nog gecontroleerd door de dermatoloog ?

Hartelijke groet,
Marti
marti

Re: voorstellen

Berichtdoor christa67 » do 28 maart 2019, 15:41

Beste Marti,

dank je voor je antwoord, ik loop onder controle bij een dermatoloog.
in Juni heb ik weer mijn controle en ga ik in gesprek over het CHEK2 gen.
Ja het is me wel verteld door een dermatoloog , alleen zij is in opleiding voor oncoloog/dermatoloog.
Volgende keer heb ik weer mijn eigen arts, en is het rapport ook helemaal klaar wat betreft het CHEK2 gen.
Ik hoop op meer reactie van lotgenoten, en Marti ik hou je op de hoogte.

Gr Christa
christa67

Keer terug naar 2019