Hallo allemaal,
Ik ben Gerrit, 48 jaar . Begin oktober is er een melanoom gevonden na een biopsie van een moedervlek op mijn rechterschouder. Gelukkig lijkt het wel mee te vallen, Breslow dikte 0.9mm en geen ulceraties. De excisie plek is opnieuw met wijdere marges verwijderd en er zijn verder geen melanoomcellen gevonden. Maar goed, na dit nieuws ben ik toch maar begonnen om wat meer serieus naar deze ziekte te kijken en heb ik dit forum gevonden.
Eigenlijk kwam de uitslag niet geheel onverwacht. Ik sta al jaren onder controle van dermatologen en er zijn inmiddels al meer dan 20 'onrustige' moedervlekken verwijderd, terwijl er nog letterlijk honderden moedervlekken meer zijn. Voor mezelf heb ik eigenlijk al jaren geleefd met het idee dat elke uitslag fout kon zijn. Maar als het nieuws wordt gebracht door de dokter, dan komt het toch hard aan en heb een paar weken nodig gehad om mijzelf weer terug te vinden.
Gelukkig sta ik onder behandeling van een kundig dermatoloog en ze heeft tijdig herkend dat de moedervlek een melanoom was en deze ook zeer snel laten verwijderen en gelukkig dus voordat het zich kon uitzaaien. Ik begrijp inmiddels dat er geen zekerheid is en dat uitzaaiingen jaren later nog boven kunnen komen maar goed de 10 jaar overlevingskans is erg groot dus moet ik me daar maar geen al te grote zorgen over maken.
Ik hoop hier het een en ander te kunnen leren en te kunnen opsteken van de website en forumdiscussies.
-Gerrit