Ik ben nieuw , Mijn verhaal in het kort

Voorstelhoekje uit 2019

Ik ben nieuw , Mijn verhaal in het kort

Berichtdoor Anja78 » zo 13 okt 2019, 20:53

Hi,

Ik ben Anja en ben 41 jaar.
Ik heb altijd al wel moedervlekjes gehad, en altijd braaf naar de dokter geweest om ze te laten controleren.
Op een gegeven moment had ik een plekje op mijn kuit. Hij zag er donkerder, gekleurde, en niet mooi rond uit.
Én toch zijn bij mij de alarmbellen niet meteen gaan rinkelen.
Tot op een gegeven moment ik toch een afspraak heb gemaakt om hem te laten controleren.
Dokter heeft gekeken, en zei, zo'n 1tje zou ik gewoon weg laten halen. 2 weken ( 1okt ) later was het zover en werd hij verwijderd.
Een week later zouden de hechtingen eruit gehaald worden en zou ik ook de uitslag krijgen. Maar doordat een hechting geknapt was, moesten de andere 2 langer blijven zitten. Het werd vrijdag (11okt) en mochten ze er uit. Ik held op sokken val flauw, bij het minste of geringste, maar heb me staande kunnen houden.
De uitslag was helaas nog steeds niet binnen.
De dokter zou een week vakantie hebben en de maandag erna was het erg druk dus moest ik dinsdag 22 oktober maar bellen.

Totdat op 11 oktober om 15.50uur de telefoon ging......de dokter.
Het nieuws was niet goed. Het bleek melanoom. Bam! Zo de aan de telefoon verteld.

En nu? Hoe nu verder? Moest binnen 4 weken wel in het ziekenhuis zijn geweest, maar als ik over 2 weken nog niets had gehoord, moest ik weer even contact op nemen met de huisarts.

Ik wil geen 2 weken wachten. Ik kan niet wachten. Heb het gevoel dat het helemaal mis is. Mijn been wordt soms koud. Ik ben bang. Zit vol ongeloof,...... ikke? Kanker? Dat kan helemaal niet......toch?

Er gaan zoveel gedachten door mijn hoofd, ben zo verdrietig. Overleef ik dit? Wil mijn kind zien opgroeien. Kan niet tegen de pijn die ze krijgen als ik niet beter zou worden.
Denk veel teveel voor uit, maar ik weet niet wat ik moet.

Pffffff
Anja78

Re: Ik ben nieuw , Mijn verhaal in het kort

Berichtdoor marti » zo 13 okt 2019, 21:50

Dag Anja,

Ik voel je paniek - ikke kanker ???? En dat in een telefoongesprek op vrijdag middag 15.00. Ongelooflijk. Bijna 11 jaar geleden kreeg ook ik de uitslag per telefoon, zat in de auto op weg naar een les. Dacht zelfs dat er een vergissing moest zijn gemaakt...., het andere moment dat dit wel heeeel ernstig zou kunnen zijn.

Gelukkig hebben wij nu internet, betrouwbare FB kennisgroep, een website met betrouwbaar info; en de ervaring leert dat zeker nu je zo goed bent gecontroleerd dat de meeste melanomen in een zeer vroeg stadium worden gevonden, de overleving (ja wat een woord) is dan ook bijna 100%. Geen zorgen maken voordat dit nodig is- mijn advies is wel: wapen je met kennis. Je weet niet wat je moet - hier is advies van een ervaringsdeskundige:

Bel morgen de assistente van de huisarts, en vraag een kopie van het P.A. rapport - daar staat belangrijke info in, (van een in-situ melanom ( in wording) tot aan melanoom met een dikte- gemeten in Breslow). Daar heb je gewoon recht op - en vertel dat jij je ongerust maakt. Het systeem van verwijzen is per zorgdomein - je krijgt dus een oproep. Dat betekent NIET dat je afwachtend naast de telefoon hoeft te zitten ; een verwijzing is overal in Nederland geldig, vraag een printout- en je kunt overal terecht. (Het zorgdomein verwijzen heeft voordelen, maar ook nadelen- je weet niet wanneer je gebeld wordt). Makkelijk voor de artsen - maar jij bent de patient - dus je hebt rechten; gebruik die.

Heus: je hoeft niet een afwachtende houding aan te nemen; wordt pro-actief het gaat om jezelf. En ook al blijkt het een heel dun melanoom te zijn, met lage risico's - de onzekerheid is moordend !!!

Wij zijn er hier om uitleg te geven, wij zijn geen artsen, maar wij weten wel hoe je je voelt en adviseren welke vragen je kunt stellen aan je arts.

Hou ons op de hoogte - wij zijn er voor je.

Hartelijke groet,

Marti
marti

Keer terug naar 2019