Zenuwachtig voor re-excisie

Voorstelhoekje uit 2018

Zenuwachtig voor re-excisie

Berichtdoor Essebes » za 07 jul 2018, 09:13

Afgelopen weken waren een rollercoaster. Wat uit voorzorg werd bekeken (biopsie) werd voor de zekerheid weggehaald (excisie 3mm ivm onrustige cellen) en komende dinsdag volgt er een re-excisie van 1 cm rondom het litteken wat amper geheeld is. Ik ben erg nerveus hiervoor en hoor graag wat jullie ervaring is na de re-excisie.

Zal ik veel pijn hebben, wat kan ik wel/niet, wanneer mag ik autorijden.

Jullie reacties zijn welkom!
Essebes

Re: Zenuwachtig voor re-excisie

Berichtdoor marijke » za 07 jul 2018, 15:51

Hallo,

Ja, dat zullen zeker een paar heftige weken geweest zijn, ook de spanning van het wachten op de uitslag en nu de zenuwen voor de komende ingreep.

Hoe het zal gaan en wat je zult voelen is allereerst persoonlijk en ook afhankelijk van de plaats op je lichaam.
Begrijp je zenuwen heel goed, het is alsof je hart in je keel klopt.

Zelf 2 x een re-excisie gehad, de pijn viel mij wel mee, de huid wordt verdoofd en ook na de verdoving viel de pijn mij niet tegen.
De eerste maal op mijn kuit, duurde het erg lang voordat de wond dicht was, tweede keer *(verleden jaar okt) op mijn arm aan de binnen kant van mijn elleboog.
Als het op het been is moet je het vooral niet forceren door te vroeg weer van alles te willen doen en op mijn arm zat er 2 dagen een drukverband op en kon ik hem niet buigen en daarna ging het al snel beter, ook de wond genas voorspoedig (wel 14 dgn voordat de hechtingen eruit gingen). Maar hoe snel je wond geneest is ook afhankelijk van waar het zit, hoe je huid eruit ziet, strak of slapper, kan allemaal verschil maken. Mijn advies is, doe het zo wie zo rustig aan, beter een beetje teveel rust dan iets forceren.

Het belangrijkste is natuurlijk, zoals ik uit je mail begrijp dat het nog niet echt een melanoom was, maar onrustige cellen? een soort voorstadium dus?

Wat betreft autorijden na de ingreep, volgens mij stond dat in het papier wat ik mee kreeg dat je na de ingreep niet zelf naar huis mocht rijden, zou ik ook niet gekund hebben, rechter arm en niet kunnen buigen, dus niet de versnellingspook kunnen gebruiken. Ook is het heel fijn als je iemand mee hebt om de spanning een beetje onder controle te kunnen houden.

Wens je heel veel sterkte met de ingreep en hoop dat je wond spoedig geneest,
Hartelijke groeten Marijke
marijke

Berichtdoor Essebes » za 07 jul 2018, 20:21

Dankjewel Marijke.

Het is inmiddels (na de 1e excisie) gebleken dat het een melanoom is. Vandaar nu de re-excisie. Gelukkig breslow 1, dus wordt er 1cm rondom het litteken weggesneden (die nu al 5cm lang is).

Het zit op mijn linker bovenbeen - linksboven mijn knie waarop dus aardig wat spanning staat.

Ik neem jouw advies ter harte en zal het rustig aan doen na de ingreep (wat erg lastig is voor mij)
Essebes

Berichtdoor marijke » zo 08 jul 2018, 06:28

Jij ook weer dank voor je aanvullende informatie.

Bij een ingreep op je bovenbeen is het inderdaad dan ook wel heel belangrijk om voldoende rust te nemen, voor mij was dat destijds ook moeilijk hoor.
Ik had dat na mijn excisie niet gedaan en er spijt van gehad, zodat ik mij na de re-excisie voorgenomen had om dit wel te doen. Is alweer bijna 20 jaar geleden.
Het hielp mij wel dat ik vooraf al gezorgd dat om dingen zoveel mogelijk binnen handbereik neer te zetten.

Misschien krijg je nog andere reacties.

Nogmaals sterkte met de ingreep en ook met het verwerken ervan en altijd fijn als je ons op de hoogte houd.
Groetjes, Marijke
marijke

Berichtdoor marti » di 10 jul 2018, 13:24

Beste Essebes,

Tja, begrijp precies hoe je je voelt; had in 2009 ook een (dun) melanoom.
Aan mij werd een poortwachtklieronderzoek aangeboden; alhoewel dit nog niet standaard was bij dunne melanomen.

Nu is dat duidelijk omschreven wanneer wel of niet een poortwachtklieronderzoek moet worden aangeboden: dit is vanaf stadium IB. (vanaf 0,8 mm Breslow)

https://www.stichtingmelanoom.nl/diagnose-en-stadiering

Laat je heel goed voorlichten; dit onderzoek kan alleen voorafgaand en tijdens de re-excisie, en als je arts dit niet zelf kan uitvoeren, kun je verwezen worden. Je hebt geen haast, nu is het belangrijk dat je de juiste stappen weloverwogen neemt.

Vraag gerust verder hier; je gaat antwoord krijgen,

Hartelijke groet,

Marti
marti

Berichtdoor sporten » di 10 jul 2018, 13:42

Hallo Essebes,

Je schrijft dat de re-excisie vandaag plaatsvind, dan zal er geen poortwachtklieronderzoek hebben plaatsgevonden.

Marti schrijft " Je hebt geen haast, nu is het belangrijk dat je de juiste stappen weloverwogen neemt ", dat is volgens mij dan niet juist.

Bij mij, was de re-excisie 6 jaar geleden op mijn scheenbeen ( waar heel weinig huid zit ) , alles is zeer goed gegaan.
Ik heb totaal geen pijn gehad, hoop dat het bij jou ook zo is.

De eerste 2 dagen probeerde ik met een kruk te lopen, om mijn been te ontlasten.
Bij bezoek aan de huisarts (wisseling van verband), deelde zij mij mede, weg met die krukken en ga normaal lopen.
Dit ging ook heel goed.

Ik denk dat het per persoon verschilt en je moet ook durven en wellicht een zetje krijgen van iemand, zoals de huisarts, die e.e.a. goed kan inschatten.

Ik hoop dat alles mee valt, het lidteken zal wel een stuk groter uitvallen, dan je had verwacht !

Hartelijke groet,

Ineke
sporten

Berichtdoor Essebes » di 10 jul 2018, 15:26

Wat fijn zoveel reacties te lezen!

Vanmorgen was de re-excisie. Aan de oncologisch chirurg nog gevraagd naar nader onderzoek poortwachtklier. Hij gaf aan dat dat bij een dun melanoom o,8 mm niet nodig is en dat zelfcontrole van lymfeklier volstaat. Hij bevestigde hiermee het antwoord van de oncoloog dienik eerder hierover sprak. Jammer genoeg las ik het berichtje van Marti te laat... anders was ik beter voorbereid geweest.
'Genoeg tijd' had ik echter niet aangezien de re-excisie binnen 4 weken na de excessief moet plaatsvinden. Dat is nu net gelukt binnen die tijd. Is er niet een andere manier om later de lymfeklieren beter te controleren (contrastvloeistof?).

De verdovingen waren killing. Het litteken van 1e excisie was al 5cm lang dus het waren nogal wat verdovingen... bij het hechten werd de assistente gevraagd de huid naar elkaar toe te trekken. Er staat veel spanning op. Met een enorm litteken van zo'n 10 cm en een drukverband ging ik een half uur later naar huis. Advies is om het rustig aan te doen. Dat probeer ik ook te doen en lukt ook aardig nu de verdoving uitgewerkt raakt.

Morgen mag het drukverband eraf. Ik vraag me nu echter af of het niet beter zou zijn wat langer te laten zitten. Blijft de boel lekker bij elkaar :lol:

Hopelijk lukt slapen vannacht een beetje. De rest van de week maar even thuis werken...
Essebes

Berichtdoor sporten » di 10 jul 2018, 16:10

Hallo Essebes,

Het is achter de rug, pff.

Begrijp ik nu, dat het plaatselijk verdoofd is ??

Je zou m.b.t. het drukverband nog even het ziekenhuis kunnen bellen, of anders de huisarts.

In ieder geval beterschap toegewenst.

Groetjes,

Ineke
sporten

Berichtdoor marti » di 10 jul 2018, 18:12

Dag Essebes,

Het is achter de rug je re-excisie, hoop dat je snel herstelt, denk dat het litteken in de diepte afhangt van de locatie. Ha, mijn melanoom was op mijn oorschelp; dus gewoon stukje eruit, diepte maakt dan niet uit, een oorschelp is niet diep.

Jammer dat je oncologisch chirurg en de oncoloog niet op de hoogte waren van de (nieuwe) richtlijn van najaar 2017; vanaf 0,8 Breslow- maar dat is nu een gepasseerd station. TNM classificatie oncoline:

De werkgroep is van mening dat de 8ste editie van de TNM-classificatie (2017) in Nederland gebruikt moet worden.

De poortwachtklierprocedure kan alleen uitgevoerd worden voorafgaand aan de re-excisie, binnen 4-6 weken. Ook die termijn is discutabel, er is studie gedaan hierna- er was geen verschil met een langere periode, maar om psychologische reden is het beter eerder.

Heb zelf geleerd nooit achterom te kijken, maar goed voor je zelf te zorgen, als je vragen twijfels o.i.d. heb: bel het ziekenhuis, zij weten wat te verwachten en wat buiten de norm valt - heus je bent niet lastig, voor je zelf op komen, is iets wat je soms moet leren.

Wens je een heel goed herstel,

Hartelijke groet,

Marti.
marti

Berichtdoor Essebes » di 10 jul 2018, 18:40

Ja inderdaad, de ingreep was onder lokale verdoving. Ik begrijp dat dat niet gebruikelijk is? Ik voel me echt een groentje op dit gebied als ik jullie reacties zo lees. Zo was ik op internet niet tegen gekomen van de nieuwe poortwachtklierprocedure. Ik baal daar nu wel van!!

Over 2 weken maar eens even goed bespreken! Ik zal zorgen dat ik voorbereid ben.

En Marti, jeetje op je oorschelp. Wat een nare plek...

Ik heb besloten het drukverband er morgen nog om te laten zitten. Het was afgezakt dus heb ik het opnieuw moeten doen en bloed welde meteen op uit de wond (die er gruwelijk uitziet...). Nog wat langer druk uitoefenen lijkt me een goed idee!
Essebes

Volgende

Keer terug naar 2018