Weer een melanoom?

Voorstelhoekje uit 2018

Weer een melanoom?

Berichtdoor Samee » wo 28 feb 2018, 19:16

Hoi allemaal,
Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben een vrouw van 32 jaar.
Heb een dochter van 4jaar en ben momenteel 12weken zwanger van de 2e.
1jaar geleden is er bij mij een melanoom geconstateerd.
Op mijn linkerbovenbeen. Helaas heb ik totaal 5 weken moeten wachten op de uitslag .vanwege vervolgonderzoeken .na 5 weken kwam eruit Breslowdikte 1.8mm
Poortwachterklier onderzoek gehad en re excisie. 2lymfe weggehaald. Gelukkig alles schoon en 5jaar onder controle blijven. Vorige week heb ik op mijn litteken waar her melanoom zat een echt heel klein plekje gevonde. Het was nog vlak maar leek wel steeds duidelijker te vormen. Dermatholoog heeft een biopt gedaan . Ik zou over 1 week de uitslag krijgen. De dermatholoog vertelde me als ik de assistente aan de tel kreeg de uitslag goed was .mocht hij aan de tel komen dan was de uitslag niet goed. Vandaag kreeg ik een telefoontje met daarop de assistente. Ik was al opgelucht dacht ik. Ze vertelde me dat de dermatholoog niet aanwezig was en dat de uitslagen nog niet binnen zijn. De patholoog moest een aantal onderzoeken nog doen. Ze wilde het zekere voor het onzekere nemen. Verder mochte ze niets zeggen. De dermatholoog belt me volgende week terug en dan ook voor de uitslag. Het leek echt een herhaling van 1 jaar geleden .toen ging het precies zo. Nu ben ik zo bang dat het weer iets is. Ik bedoel na mijn re excisie en poortwachterklier had ik wel na 1 week de uitslag wat goed was. En bij mn 1e biopt heb ik 5 weken moeten wachten en nu dus weer wachten. Pff angst overheerst . Heeft iemand tips of is het goed of slecht nieuws nu ik weer zolang moet wachten. Vooral dat de dermatholoog vertelde dat als ik hem aan tel krijg het geen goed nieuws ia. En de assistente vertelde dus dat hij me zou bellen.
Samee

Re: Weer een melanoom?

Berichtdoor marti » wo 28 feb 2018, 20:03

Dag Samee,
Wat een onrust, net nu je blij zwanger zou moeten zijn met je tweede kindje.

1 jaar geleden had je ook al zoveel spanning meegemaakt met als einde geruststellende uitslag na je poortwachtklieronderzoek en een controle-vervolgplan

Van de vage aanwijzingen dat het goed zou zijn als de assistente belt, en als het niet goed zou zijn de dermatoloog belt, zou ik mij nu niet zo veel aantrekken. Het is duidelijk dat het onduidelijk is - dan is het helaas wachten op het verdere onderzoek door de patholoog-anatoom, dat was waarschijnlijk ook niet voorzien in de eerste telefoonafspraak plannen.

Een hele week weer wachten - dat is langer dan voorspeld- maar aan een onbetrouwbare uitslag heb je natuurlijk niets, ik leef met je mee, spanning en onzekerheid is echt erg ik hoop intens dat je volgende week goed nieuws gaat krijgen - er zal wel iets uit te leggen zijn - daarom zal de dermatoolog bellen denk ik

Heel veel sterkte deze week, hou je ons op de hoogte ?

hartelijke groet

Marti
marti

Berichtdoor Nita » wo 28 feb 2018, 21:30

Wat akelig Samee. Onzekerheid is zo slopend en dan is een week wachten heel lang. Probeer wat afleiding te zoeken en jezelf niet gek te maken. Ik duim voor de best mogelijke uitslag. Veel sterkte.

Nita
Nita

Berichtdoor lafroukje » do 01 maart 2018, 10:26

Hoi Samee,

Dat afwachten is echt waardeloos. Je bent hieraan overgeleverd, maar wat Marti ook zegt; aan een halve uitslag heb je niks. Ik kwam een keer bij de dermatoloog voor een uitslag en toen vertelde de assistent ook alvast dat het goed was. Even later kwam de dermatoloog binnen en zei: ja ik heb met de assistent afgesproken dat zij de uitslag mag vertellen bij goed nieuws zodat je niet langer in spanning hoeft te zitten. Goed dat ik het weet, dacht ik toen. Een volgende keer zei de assistent niks bij het verwijderen van de hechtingen, dus ik voelde het al aankomen. Even later kwam de dermatoloog en ook die uitslag was toch wel goed. Ik probeer hiermee aan te geven dat speculeren geen zin heeft. Het is logisch dat je dat doet. Ik doe dat zelf ook, alle scenario’s ben je in je hoofd al aan het afspelen. Maar je moet jezelf niet gekmaken, vooral niet nu je zwanger bent. Want wat is het mooi dat die kleine nu in je groeit.
Ik leef met je mee. Bij mij is drie maanden na de geboorte van mijn zoon een melanoom weggehaald. Ik wist niet van het melanoom toen ik zwanger was, maar ik zag de moedervlek toen wel veranderen. Goed dat je alert bent en onder controle bent natuurlijk. Ik hoop met je mee dat het vlekje goed is. Laat je volgende week weten hoe het is gegaan?

Groet,
Froukje
lafroukje

Berichtdoor Samee » za 03 maart 2018, 08:04

Hoi allemaal,
Dankjewel voor jullie lieve en begripvolle reacties.
Ik ben de dagen af aan het tellen.
Momenteel probeer ik van mijn zwangerschap te geniete al is dat soms lastig.
Ik hou jullie op de hoogte voor de uitslag die ik krijg.
Ik vraag me alleen af mocht het slecht zijn kunnen ze dan gewoon opereren? Bedoel narcose etc. Vanwege de zwangerschap? En zoals de poortwachterklier. Bedoel ze mogen dan toch geen radioactief vloeistof in spuiten. Ik loop teveel vooruit maar de vragen blijven toch in mn hoofd spoken. Heeft iemand of weet iemand er meer van?
Groetjes samee
Samee

Berichtdoor Nita » za 03 maart 2018, 08:53

Hallo Samee,

Zo herkenbaar dat je gedachten alle kanten uitgaan. Voor wat bereft onderzoek en operatie hoef je je in elk geval geen zorgen te maken. Niet alle scans maken gebruik van straling. MRI werkt bijvoorbeeld met een magnetisch veld. Ook een narcose is gewoon mogelijk. Op kanker.nl is veel info te vinden hierover. Maar voorlopig is dat allemaal nog wat voorbarig. Eerst duimen we met zn allen nog heel hard voor een goede uitslag voor jou. Probeer het stapje voor stapje te doen, Samee, anders is de info en het aantal scenario's te veel om te behappen en maak je je zorgen over situaties waar je wellicht nooit in terecht zult komen. Hou je taai meis. Dat wachten is zo slopend.
Nita

Keer terug naar 2018