Voorstellen

Voorstelhoekje uit 2018

Voorstellen

Berichtdoor Mariëlle » di 20 feb 2018, 10:29

Ik ben Mariëlle, 48 jaar oud. Bij mij is net voor de kerst een melanoom accuut weggehaald op mijn kuit. De breslow dikte was 0,7 wat betekent dat er bij mij alleen nog een keer preventief dieper en breder weggesneden moest worden. Dit viel mij op emotioneel vlak enorm tegen. Ik dacht het wel even te klaren maar heb er een snee van 6a7 cm aan over gehouden wat maar netaan gedicht kon worden met eigen huid. Wat mij opvalt ,in mijn omgeving ,is dat er heel laconiek over gedaan wordt." Het is er toch uit en je hoeft geen behandeling meer" wordt er gezegd. Natuurlijk is dat zo maar ik heb wel kanker in mijn lijf gehad. Dat moet ik een plek geven. Lastig vind ik het omdat mensen het dus niet zo als zodanig zien. Af en toe denk ik ook bij mijzelf :" zit niet zo te zeuren, het is goed afgelopen en doorgaan". Ik weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan. Is dit herkenbaar?

Ps overigens ben ik geweldig goed behandeld door mijn huisarts , dermatoloog en plastische chirurg van het groene hart ziekenhuis.

Gr Mariëlle
Mariëlle

Re: Voorstellen

Berichtdoor ellenvanderwoude » di 20 feb 2018, 15:08

Hallo Mariëlle,

Jouw reactie is volkomen herkenbaar. Het blijft lastig om anderen uit te leggen dat het anders is en voelt.
Ze schrikken ook als je het woord kanker gebruikt: "nou dat is wel heel hard". Maar dat is het wel en daarom blijf ik het wel zo noemen.
Misschien kan je voor de beeldvorming een vergelijking maken met borstkanker. Velen hebben wel iemand in de omgeving, die dat heeft (gehad). De tumor wordt weggehaald en er is geen nabehandeling nodig. Dat is dan een vergelijkbare situatie en daar kunnen ze zich misschien iets bij voorstellen.

Maar helaas heb ik ook geleerd om bij onbegrip het niet meer proberen uit te leggen. Jij weet hoe het zit en jouw gevoelens zijn reëel. En als je daar behoefte aan hebt zijn er mogelijkheden voor lotgenotencontact. Dat vind ik heel fijn. Je begrijpt elkaar. Een aanrader is o.a. het Toon Hermans inloophuis. Zie de site en locaties door het hele land.

Sterkte ermee!

Groetjes, Ellen
ellenvanderwoude

Berichtdoor marti » di 20 feb 2018, 16:06

Dag Marielle,

Heel herkenbaar. Allereerst super de goede behandeling die je hebt gekregen, maar dat het je tegenvalt - zo begrijpelijk. Het ruim uitsnijden is niet alleen aan de oppervlakte maar ook de diepte, dat valt echt niet mee. Dan nog de diagnose: melanoom - het verklaart wel waarom dit zo ruim is weggehaald, en mooi je Breslow diepte, je zit in de meest gundstige groep.

Dat betekent helaas niet dat hiermee je zorgen weg zijn, hoe gunstig ook, het is niet alleen een grote schok, die je moet verwerken, je omgeving zal waarschijnlijk niet begrijpen dat het niet 'voorbij is'. Neem aan dat je onder controle blijft, maar denk dat Ellen een heel wijs advies heeft gegeven - begeleiding - via het Toon Hermans huis. Een aanrader!.

Als je wil zou je op 7 april aanstaande een landelijke dag voor melenoom lotgenoten in Amsterdam kunnen komen; niet alleen voor info maar ook het contact met lotgenoten, de herkenbaarheid waar je mee zit. Via Stichting melanoom kun je het programma bekijken, je kunt ook iemand meenemen, een dag die in het verleden zijn functie heeft bevestigd.

Sterkte, stoor je niet te veel aan het onbegrip in je omgeving, leg het naast je neer,

hartelijke groet,

Marti
marti

Berichtdoor Mariëlle » di 20 feb 2018, 16:57

Hoi Marti en Ellen

Bedankt voor de info. Helaas kan ik niet 7 april. Goed om te weten dat je ergens anders terecht kunt. Het is nog " vers allemaal" bij me. Het moet even een plekje krijgen.

Gr Mariëlle
Mariëlle

Berichtdoor marijke » do 22 feb 2018, 06:03

Hallo Marielle,

Wat naar voor je dat je helaas met een melanoom geconfronteerd bent geworden.
Je hebt al reacties en goede adviezen gekregen.
Wil graag nog even zeggen dat ik je gevoel helemaal begrijp, ben 19 jaar geleden tegen hetzelfde onbegrip aangelopen en ben er bijna aan onder door gegaan.
Jammer dat je 7 april niet kunt, want voor mij was de eerste bijeenkomst van de Stichting Melanoom destijds voor mijn gevoel de eerste plek waar je het gewoon erg mocht vinden dat je een melanoom had, het voelde als een verademing.
Probeer je maar niet teveel te storen aan het onbegrip. Je hebt gelukkig het forum gevonden en daarnaast kun je ook nog lotgenoten contact zoeken via de Stichting Melanoom.

Wens je heel veel sterkte en je bent beslist niet de enige met dit gevoel, we voelen met je mee hoor.
Hartelijke groetjes, Marijke
marijke

Keer terug naar 2018