door marti » ma 27 nov 2017, 12:32
Dag Gerrit,
Wat betreft het ontraden van de schilwachtklier-procedure:
Naast het waarschijnlijke fijne bericht dat de klier(en) waarnaar de lymfe draineert, geen cellen heeft, geeft dit nooit 100% garantie op niet terugkomen van de ziekte.
Maar: Wanneer er een uitzaaiing gevonden zou worden - alhoewel die kans inderdaad zeer klein is - val je direct in stadium 3
Hierbij past een ander controle schema en tegenwoordig meedoen aan een trial en/of behandeling.
In 2009 is bij mijzelf wel dit onderzoek uitgevoerd Breslow eerst 0,63 - tweede mening 0,6, maar lokatie hoofd was minder gunstig. Er zijn 2 klieren verwijderd, 1 dichtbij, de tweede in de hals. Gevaarlijk voor lymfestuwing ? ik weet het niet, het gebied was na de ingreep in mijn hals, ietsje groter, alsof er een zachte lymfeklier zat. Het is wat anders als een klierpakket wordt weggehaald.
Mij werd dit onderzoek als keuze gegeven; geen negatief/positief advies. Omdat er bij mij - tegen iedere verwachting in - toch enkele cellen werden gevonden, wist men eigenlijk niet zo goed wat wij hiermee aan moesten.
Maar: om deze reden kreeg ik wel een uitvoerigere controle-plan, met uitbreiding naar echo van de klieren halfjaarlijks. Nadat in 2014 er een plaatselijke uitzaaiing werd gevonden in het litteken werd ik officieel 3-C. Begin 2014 waren er nog net geen trials of behandeling, dus hier kon ik geen keuze in maken omdat die er niet was. Wel werd onderzoek uitgebreid met een PET scan. Na 2 x negatieve Petscan weer terug naar echo eerst om de 3 , 4 en nu 6 maanden.
Nu met de nieuwe stadiering, versie 8: Stadium 3B...
Het voelen van ieder pijntje, steekje etc herken ik, maar daar leer je steeds beter mee om te gaan omdat het steeds vaker vals alarm blijkt te zijn. De tijd wordt je vriend. Alert blijven wordt gewoon tweede natuur, en wordt steeds beter hanteerbaar.
Hartelijke groet,
Marti