Niet gevonden melanoom met uitzaaiing naar lymfeklier

Voorstelhoekje uit 2017

Niet gevonden melanoom met uitzaaiing naar lymfeklier

Berichtdoor Regina » ma 01 mei 2017, 22:54

Hallo,

Even (kort) mijn verhaal ter introductie. Op 2 februari van dit jaar ging ik naar de huisarts voor een bult onder mijn oksel. Zij vertrouwde het niet en stuurde me door voor een mammografie en echo. De mammografie was goed, maar er zat een bult van 3,5 cm onder mijn oksel waar voor de zekerheid 2 hapjes uit werden genomen. Op 10 februari vol goede moed naar de chirurg. Zij had slecht nieuws. In mijn oksel waren foute cellen gevonden en de patholoog ging hiermee aan de slag.

In eerste instantie werd er toch uitgegaan van iets vanuit mijn borst, maar omdat de mammografie geen afwijkingen liet zien, werd ik op de wachtlijst voor een mri en ct-petscan geplaatst. Deze zijn uiteindelijk gemaakt, waarbij hoge activiteit in mijn lymfeklier van mijn rechter oksel werd waargenomen. Verder was er een plekje op mijn lever zichtbaar, waarschijnlijk een bloedpropje.

Ondertussen was ook de patholoog verder met zijn onderzoek en bleken de cellen het best te passen bij melanoom. Het melanoom is echter nooit gevonden.

De tumor onder mijn oksel groeide hard en is op 1 maart verwijderd samen met 12 omliggende klieren. De tumor bleek inmiddels uitgegroeid te zijn tot 9,5 cm, wat de chirurg niet had verwacht. Aanvankelijk zou het bij deze operatie blijven. Echter op de controle na 2 weken werd er toch geadviseerd om te gaan bestralen. De bestralingen zijn eind maart gestart en 26 april was de laatste.

Door een vervelende combinatie van omstandigheden ben ik begin april in een depressive episode beland. Inmiddels 3 weken aan de antidepressiva en dat heeft een gunstig effect.

Op dit moment merk ik dat ik zelf niet zo goed weet wat ik wil cq moet en wat er van me verwacht word. Een kleine pech is dat de zenuwen verkleefd waren, waardoor deze beschadigd zijn en ik dagelijks nog veel pijn heb. Met medicatie en TENS is dit redelijk onder controle, zo lang ik nog niet te veel doe.

Als alleenstaande moeder van 2 jongens van 9 en 11 jaar lukt dat natuurlijk niet altijd, waardoor ik gemakkelijk over mijn grenzen ga, een bekende valkuil voor mij.

Ik hoop hier op het forum wat extra informatie te vinden en wie weet wat steun.

Hartelijke groet,
Regina
Regina

Re: Niet gevonden melanoom met uitzaaiing naar lymfeklier

Berichtdoor KeesdeGraaf » wo 03 mei 2017, 05:57

Hi Regina,

Wat erg dat jou dit is overkomen! De ziekte en je problemen met je privé-omstandigheden. Begrijpelijk dat dit je geestelijk erg aangrijpt.
Heb je er al eens aan gedacht om (professionele) hulp te zoeken? Heb ik ook gedaan en is niks om je voor te schamen!
Als je eens met een lotgenoot wilt praten is er ook een telefonische hulplijn bij de stichting melanoom.
Op Facebook is er ook een groep van melanoompatiënten die elkaar steunen en raadgeven.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid de komende tijd

Kees
KeesdeGraaf

Keer terug naar 2017