Voorstellen

Voorstelhoekje voor oogmelanoom-patienten

Voorstellen

Berichtdoor Dick » do 15 jan 2015, 20:26

Hallo mijn naam is Dick. Ik ben 60 jaar, getrouwd en heb een dochter van 26.
In 2011 bleek ik een melanoom te hebben in de iris van mijn linker oog. Dat oog is geamputeerd. Nu wordt ik 10 jaar lang elk half jaar gescreend op uitzaaiingen. Van mijn bovenbuik en hals een echo, van mijn longen een X-Thorax en voorts bloedonderzoek en een onderzoek door een oogarts in het LUMC.
Ik ben op een geweldige manier geholpen in het LUMC door professor Luyten en zijn team.
Ik heb een kunstoog gemaakt door het Haags kunstogen Laboratorium. Axel Franken heeft het gemaakt, een geweldig mooi oog!!!
Ik fiets dagelijks en rij ook veel met onze auto. Afgelopen zomer naar München heen en weer!
Ik heb wel een auto met veel sensoren. Ook zit er een zogenaamde Head-up-display in. Hiermee wordt de snelheid en de navigatie voor mij op de voorruit geprojecteerd. Geweldig is dat.
Al met al ben ik blij dat het zo gelopen is. Het alternatief was namelijk dat ik er waarschijnlijk nu niet meer geweest zou zijn. Leven met een oog is heel goed te doen. Wees er wel heel erg zuinig mee!
Dat geldt ook voor de mensen met 2 ogen!!!! :-)
Dick

Re: Voorstellen

Berichtdoor Paladium » vr 16 jan 2015, 06:45

Hoi Dick,

Positief verhaal! Op naar de volgende 60 jaar zou ik zeggen.

Sterkte en geluk,
Ben
Meer info rondom melanoom? Zie b.v. : viewtopic.php?f=17&t=563
Paladium

Berichtdoor Jacq » zo 25 jan 2015, 10:59

Hallo Dick,
Welkom op het forum. Ik ben ook een patiënt van Prof Luyten in Leiden. En idd je oog blijf je missen, maar het leven is goed te doen met één oogje :D Ik kijk niet elke week op dit forum, slechts een paar keer per jaar :oops: Dit forum is niet zo heel erg actief. Ik begeleid een lotgenootje in mijn dorp en je kunt me vinden op kanker.nl Dat alles vind ik genoeg om dagelijks bij te houden. Omdat mijn operatie (ook linkeroog verwijdering) al twee jaar geleden is gaat het gewone leven langzaam weer prevaleren boven het kanker-leven. En dat is een positieve ontwikkeling omdat je je dan ook beter voelt, al blijf je patiënt.
Interessante aanpassingen in je auto! Moet ik ook eens naar informeren, je brengt me op ideeën. Tijdens autorijden heb ik de neiging teveel naar de middenstreep te rijden. Ben me daar wel bewust van, maar die ruimte om je auto inschatten is lastig. Parkeren in een nauwe garage is behoorlijk lastig en dat probeer ik te mijden. Een extra moeilijke factor daarbij is dat ik vanwege zakelijke redenen in een vw-bus rij en die is groot!
Groetjes Jacq
Jacq

Berichtdoor kruisman » zo 25 jan 2015, 14:10

Voor Dick:
Ook welkom op het forum. Hier weer een patient van Prof. Luyten en team.
1 jr. geleden is ook mijn oog verwijderd en recentelijk een 2e operatie in Leiden ondergaan.
Probeer positief te blijven en de "gewone" dingen blijven doen.
Doe jij de halfjaarlijkste controles in je eigen lokale zkhs? Waarom ook hals?
Ben eigenlijk heel benieuwd naar je aanpassingen in je auto. Zelf rijd ik ook weer overal heen,
soms tot ongerustheid van m'n vrouw, vooral als het donker is.
't Allerbeste + groet: Hans
kruisman

Keer terug naar Oogmelanoom