Zwanger na diagnose melanoom?

voorstelhoekje uit 2014

Zwanger na diagnose melanoom?

Berichtdoor Kirsten » do 18 sep 2014, 20:58

Hallo, iemand kinderen gehad na diagnose melanoom?
Kirsten

Re: Zwanger na diagnose melanoom?

Berichtdoor Beertje » vr 19 sep 2014, 14:11

Hallo Kirsten,

Ik heb een melanoom van dezelfde dikte (0,4 breslow) gehad als jij. Dit was vorig jaar, was destijds 24. Ik wist ook zeker dat ik kinderen wilde, heb hier veel over gesproken met mijn arts. Zij heeft me verzekerd dat ik dit gewoon kan doen, ik moet alleen altijd alert blijven op veranderingen op en in mijn lichaam. Juist door de melanoom ben ik me meer gaan beseffen dat ik in het NU moet leven, nu gaat het goed en is er niks om bang voor te zijn. Daarom hebben mijn vriend en ik besloten om eerder aan kinderen te beginnen dan we altijd van plan zijn geweest. Ik ben net 6 weken zwanger van mijn eerste kindje en heb er vertrouwen in dat de melanoom niet meer terugkomt. Ik probeer nog veel bewuster van het leven te genieten. Hoewel de angst er altijd wel een beetje blijft.

Ik lees af en toe op het forum, maar heb nog nooit iets geplaatst. Jouw vraag heeft mij ook een tijd bezig gehouden, vandaar dat ik heb gereageerd. Misschien helpt mijn verhaal je bij het maken van een keuze.

Veel succes en probeer zoveel mogelijk te genieten!
Beertje

Berichtdoor Kirsten » za 20 sep 2014, 13:49

Bedankt beertje voor je reactie!!!! Heb al een zoontje en wil er absoluut zijn voor hem. De verhalen op Amerikaanse fora zijn dan soms ook niet positief mbt zwangerschap na melanoom. Je hebt volledig gelijk hoor in het nu leven !! Je weet nooit wat er op je pad komt. Mensen aan onze leeftijd moeten daar normaal nog niet mee inzitten hè...
Wens je alleszins een prachtige zwangerschap toe, en een wolk van een baby :) moeder zijn is het schoonste dat er is. :)
Kirsten

Berichtdoor Muisje » vr 15 dec 2017, 18:26

Beste Kirsten,

Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik dezelfde vraag heb als jij.
Ik ben de gelukkige moeder van 3 kinderen en vlak na de geboorte van mijn derde kreeg ik de uitslag melanoom (breslow 0,9) na het verwijderen van een plekje op mijn knie.

Ik merk dat ik het heel lastig vind om een juiste beslissing te nemen om nog een keer zwanger te raken. Natuurlijk heb ik al 3 kinderen en daar ben ik heel blij* mee, ik ben bang voor een nieuwe melanoom en bang voor uitzaaiingen achteraf (het is nu ruim 1,5 jaar geleden)
Toch blijft het een persoonlijke worsteling om te accepteren dat drie kinderen genoeg is. Overigens zei mijn dermatoloog dat ik gerust zwanger kan raken.

Ik ben benieuwd hoe jij (of andere moeders die dit meelezen) hier over denken en mee omgaan.

Groetjes,

Muisje

*heel blij en gelukkig, en wil er altijd voor ze zijn, het beste in mijn hele leven
Muisje

Berichtdoor marti » za 16 dec 2017, 05:47

Dag Muisje,

Allereerst welkom hier op dit forum; en begrijpelijk dat je worstelt met vragen, maar zeker je vraag over een nieuwe zwangerschap, en het gevaar van een nieuw melanoom, dan wel terugkomen van de ziekte door het melanoom op je knie, 1,5 jaar geleden. Moeder van 3 jonge kinderen, en tijdens je laatste zwangerschap melanoom, dat komt hard aan. Begrijp heel goed dat je huiverig bent voor een eventuele nieuwe zwangerschap.

Je dermatoloog zegt dat je een nieuwe zwangerschap met een gerust hart tegemoet kunt zien; dat is mooi; dan zou je zelf een afweging kunnen maken. Ik neem aan dat jouw dermatoloog werkt in een melanoomcentrum, en daarom je dit kan adviseren. Weet jouw dermatoloog dat er momenteel onderzoek wordt gedaan hiernaar ?

Op dit moment doen een aantal lotgenoten, gelezen op dit forum, mee aan een onderzoek over een mogelijke samenhang van melanoom en zwangerschap; zijn deze uitkomsten al bekend, of is er bekend wanneer de conclusies over dit onderzoek er gaan komen ? Dit zijn vragen die je gewoon aan jouw dermatoloog kunt stellen, dan wel een tweede mening hierover kunt vragen aan het centrum waar dit onderzoek (AVL) wordt uitgevoerd.

Hoop dat ook jij als jonge moeder volop kunt genieten van je kinderen,

hartelijke groet,

Marti
marti

Keer terug naar 2014