Een hart onder de riem

voorstelhoekje uit 2014

Een hart onder de riem

Berichtdoor bravilor » do 19 jun 2014, 15:19

Dag allen,

Na aanleiding van wat mijn behandelend arts mij (Man, 30 jaar) heeft verteld, maak ik nu toch maar eens een topic aan na heel wat verhalen hier gelezen te hebben. Hij vertelde me namelijk niet te veel op internet te lezen, want daar vond men volgens hem immers alleen de verhalen die verkeerd aflopen.

Zoals eigenlijk iedereen hier begon mijn verhaal met een jeukende moedervlek, bij mij midden op de rug. Na aandringen van mijn vriendin ben ik er toch maar mee naar de huisarts gegaan die de moedervlek heeft weggesneden en naar het lab heeft gestuurd voor onderzoek. Twee weken later kreeg ik de bevestiging dat het een melanoom (Breslow 1,02 mm) was en voelde het alsof ik een klap van een molen had gehad.

Drie weken later later kon ik terecht bij de de dermatoloog en oncologisch chirurg in het ziekenhuis. Re-excisie van het litteken gedaan en een sentinel-node procedure in de rechteroksel gehad. Week later uitslag: 2 lymfekliertjes weggehaald en in één daarvan zat een uitzaaiing. De grond zakte nu echt weg onder mijn voeten.

Week later weer terug naar het ziekenhuis voor PET/CT-scan voor verder onderzoek, paar dagen later uitslag en dit keer godzijdank goed nieuws: geen verdere zichtbare uitzaaiingen.

Week later weer terug naar ziekenhuis voor volledige verwijdering van lymfeklier in rechter oksel, veel last van zwelling gehad, maar een week later ook hier weer een positieve uitslag: geen verdere uitzaaiingen gevonden in de overige aanwezige lymfeklieren.

Dat brengt die officiële diagnose op: Melenoom, stadium 3a. En dan? Hoe nu verder?
Behalve ieder kwartaal op controle komen bij de dermatoloog en oncologisch chirurg het maar zo goed mogelijk proberen achter me te laten? Ik merk dat ik zelf geen antwoord paraat heb op de vraag uit mijn omgeving of ik nu kanker heb of had en of ik nu genezen ben of niet. 75% overlevingskans voor de komende 10 jaar zegt de arts. De tijd zal het uitwijzen lijkt me.

Hoe dan ook, bij deze toch een hart onder de riem voor eenieder die op welke wijze dan ook in aanraking komt met deze ziekte en op zoek gaat naar informatie op het internet: het kan ook (relatief) goed aflopen. Het moment dat ik voor de allesbeslissende uitslag na de PET-CT naar de arts ging zag mijn wereld er donkerzwart uit, maar inmiddels een paar maanden later sta ik weer volop in het leven en geniet meer van iedere dag als ooit tevoren!

Sterkte aan eenieder,

Groet, Bravilor
bravilor

Re: Een hart onder de riem

Berichtdoor marti » zo 22 jun 2014, 07:20

Goed dat je jouw verhaal wilt delen, zodat iedereen die met melanoom wordt geconfronteerd, ook jouw verhaal kan lezen en leren van je (relatief) goede afloop.

Op je vraag ook vanuit je omgeving over of je nu, wel of niet, kanker hebt of bent genezen, is moeilijk antwoord te geven. Je had kanker, het is nu weg, maar garantie dat het wegblijft heb je helaas niet, daarom is het goed dat je zo frequent wordt gecontroleerd. De kans is groot dat het nooit meer terugkomst, maar zelfs dan zijn er diverse medicijnen, zoals je ook kunt lezen.

Stichting melanoom organiseert ieder jaar, rond april, een landelijke contactdag waar je lotgenoten leert kennen en heel veel informatie krijgt, die dag is nog ver, maar op deze site vind je veel (betrouwbare) informatie en natuurlijk het lotgenoten contact.

Geniet van je goede uitslag van je scan, en inderdaad ik ben blij dat je je evenwicht hebt hervonden en zelfs nog meer van het leven geniet,

Marti
marti

Keer terug naar 2014