voorstellen

Voorstelhoekje uit 2013

voorstellen

Berichtdoor orion » do 07 nov 2013, 11:41

Hallo,
Sinds een paar weken ben ik op de hoogte van het bestaan van Stichting Melanoom. Tot een jaar geleden had ik nog nooit gehoord van het woord melanoom. Waarom dan nu de belangstelling voor deze stichting ? Mijn moeder van 69 jaar heeft in februari 2013 te horen gekregen dat ze een melanoom had en is op 19 augustus 2013 aan uitzaaiingen overleden.
Ze zijn er bij mijn moeder erg laat achter gekomen dat het om een melanoom ging, omdat ze een zeldzaam soort had namelijk onder haar voet. Hier zat een blanke melanoom. In september 2012 had ze een wondje onder de bal van haar voet. Ze had vaak last van eelt en heeft dit eraf gekrapt. Dit ging niet meer dicht. Ze is een half jaar van het kastje naar de muur gestuurd totdat uiteindelijk een podoloog zei dat ze het er raar uit vond zien en ze dit moest laten zien bij een dermatoloog.
Toen ging het snel. Ze kwam in aanmerking voor een poortwachtersonderzoek. Na lang dubben heeft ze besloten om dat toch te doen zodat ze zich zelf later niets kwalijk zou kunnen nemen. Hier waren minimalen uitzaaiingen in te zien en de betreffende lymfe werd verwijderd. Er werd een deel van haar bal van haar voet verwijderd en moest daarna 6 weken absolute rust houden. Na 6 weken mocht ze beginnen met revalideren. Ze had het al snel over zere ribben en zere schouder, maar ja ze had 6 weken helemaal niets gedaan. In juni nog een controle en ja hoor de vlag kon uit alle kankercellen waren weg.
Mijn zus en ik konden met onze gezinnen meteen gerust hart 3 weken op vakantie.
We krijgen op vakantie nog een berichtje dat ze voor het eerst weer schoenen aan had en dat ze heel even het dorp in was geweest. Fijn dat het zo goed ging. Helaas is ze in de telefoontjes daarna niet eerlijk geweest en zij ze dat alles goed ging terwijl ze zich ziek voelde. Ook mijn vader mocht niet zeggen dat het niet goed ging. Ze wilde niet dat wij ongerust werden en gunde ons een fijne vakantie. Eenmaal weer thuis wordt mijn moeder na enig aandringen toch opgenomen en dan gaat het snel. Na een scan blijkt de pijn in haar ribben en schouder te komen door uitzaaiingen in de aller agressiefste vorm. Ze verslechterd met het uur en uiteindelijk overlijdt ze een week later.

Ik wil met mijn verhaal niemand bang maken, maar ik wilde mijn verhaal vertellen omdat dit een zeldzame vorm is van kanker. Ook is daarom bij de huisarts niet gelijk een belletje gaan rinkelen. Wees dus alert op blanke melanomen.
orion

Re: voorstellen

Berichtdoor sporten » do 07 nov 2013, 17:49

Hallo Orion,

Wat vreselijk voor jullie, gecondoleerd met het verlies van jullie moeder.
Wat een tragedie.
Ik begrijp werkelijk niet hoe het mogelijk is, dat er eerst sprake was van minimale uitzaaiingen en dat het korte tijd later zo afloopt.
Wat is het toch een rot ziekte.
Ik had nog nooit gehoord van een blanke melanoom, goed dat jij je verhaal hier doet op het forum.
Jouw moeder krijg je er niet mee terug, maar wellicht is dit wel een signaal voor anderen hier op het forum

Maandag a.s. zal ik bij controle bij de dermatoloog, dat toch eens aankaarten.
Als ik het woord blanke melanoom intik, ziet dit er uit als een "gewoon melanoom", maar ik ga het zeker vragen maandag.

Ik wens jullie alle sterkte toe.

Liefs,

Ineke
sporten

Berichtdoor esther » do 07 nov 2013, 20:48

Hallo Orion

wat verschrikkelijk.......gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Je zegt blank melanoom, is dit niet de variant ongepigmenteerde melanoom? Dit had ik namelijk en had meer weg van een brandblaar op een moedervlek.
Ik ben benieuwd hoe het mogelijk is, als ze zeggen dat er minimale uitzaaing is, dit toch zo snel kan aflopen? Het lijkt wel alsof het al in de bloedbaan heeft gezeten. Was het melanoom dik?

Heeel veel sterkte, ik hoop dat je hier op het forum je steun vindt om dit grote verlies te verwerken.!!

Groetjes Esther
esther

Berichtdoor Riv » ma 18 nov 2013, 12:34

Goed dat je de moeite neemt mensen te waarschuwen ondanks de moeilijke tijd die je moet doormaken.
Bij mijn pa is ook een melanoom ontdekt en pas nu weten we hoe gevaarlijk die dingen zijn.
We zijn onszelf nu ook aan het nakijken want niemand is er veilig voor.
En dat er ook blanke varianten waren was ons helemaal onbekend.
Het valt me trouwens ook op dat huisartsen er niet actief naar kijken of zoeken.
En dat terwijl het steeds vaker voorkomt.

Sterkte en gr. Riv
Riv

Keer terug naar 2013