Voorstellen

Voorstelhoekje uit 2013

Voorstellen

Berichtdoor Lieke » do 10 jan 2013, 11:34

Hoi allemaal,

Ik kijk al een tijdje mee op dit forum maar heb mijzelf nog niet voorgesteld.
Ik heet Angelique ben 41 jaar, gelukkig getrouwd en heb een dochter van 12 jaar.
Ruim 7 jaar geleden (juni 2005) had ik een melanoom van 0,8 mm op mijn rechterschouder.
Geen uitzaaiingen. Jaren onder controle geweest maar de laatste jaren niet meer.
Afgelopen mei (2012) weer een grote moedervlek ontdekt op mijn linkerkuit.
Een afspraak met de dermatoloog gemaakt, de moedervlek werd gelijk verwijderd.
Helaas weer een melanoom van 1 mm. Opnieuw ruimer uitgesneden en 2 lymfeklieren uit de lies verwijderd.
Deze waren gelukkig schoon. Nu 3 maandelijkse controle.
Ik heb wederom veel geluk gehad dat ik er vlug bij was en dat de melanomen relatief dun waren.
Waar ik 7 jaar geleden mijn leventje gelijk weer opgepakt heb onder het mom van ik heb geluk gehad
het leven gaat verder, heb ik daar nu veel meer moeite mee. In het begin dacht ik, oké weer een melanoom,
alles is goed dus niet zeuren en verder gaan, merk ik dat er nog heel veel mee bezig ben en dat de schrik
goed in zit. Vandaar dat ik nu op het forum zit.

Groetjes Angelique
Laatst bijgewerkt door Lieke op do 21 feb 2013, 21:31, in totaal 2 keer bewerkt.
Lieke

Re: Voorstellen

Berichtdoor sporten » do 10 jan 2013, 15:51

Hallo Angelique,

Dit is inderdaad schrikken.
Gelukkig had je het in de gaten.
M.b.t. de moedervlek op jouw linkerkuit, groeide die zo snel, dat je het niet eerder in de gaten had ?

Ik vroeg mij af, aangezien jij nu een melanoom heb gehad van 1.004 mm en jij 2 lympeklieren heb laten verwijderen, hebben zij dat verwijderen duidelijk met jou besproken ?
Ik had een melanoom 1 mm, en ik wilde geen sentinel node.
De richtlijnen zijn ook t/m 1 mm niet nodig, maar 0,004 is m.i. zo ontzettend weinig, dat ik mij dit afvroeg.

Ik heb het zelfde gevoel als jij, in het begin niet zeuren ( begin maart 2012 ) en de laatste maanden ben ik toch veel op het forum te vinden, ben er dus nog veel mee bezig, blijkt dan .

Misschien kan jij antwoord geven op mijn vragen ?

Groetjes,

Ineke
sporten

Berichtdoor Lieke » do 10 jan 2013, 16:49

Hoi Ineke,

Bedankt voor je reactie. De moedervlek was mij inderdaad niet
eerder opgevallen. Tijdens vakantie zag ik dat de moedervlek groot
en erg donker van kleur was. Ik weet dus niet of hij snel gegroeid is.
Wat betreft de sentinel node liet de oncoloog mij weinig
keus, de grens is 1 mm en daar zat ik dus maar 0,004 mm boven,
zo goed als 1 mm dus maar volgens hem was ik dom als ik het
niet liet doen. Volgens de oncoloog had ik dan meer zekerheid
over eventuele uitzaaiingen, vandaar.

Groetjes Angelique
Lieke

Berichtdoor sporten » do 10 jan 2013, 18:54

Hallo Angelique,

Bedankt voor de reactie.
Hoe is jouw controle schema nu ?

Ik vind dat men er erg onduidelijk over is bij mij.
Ik ga 2x per jaar naar het ziekenhuis, de oncologische chirurg. Alleen voor het lidteken en de lympheklier voelen.
Verder ga ik 4 x per jaar naar de dermatoloog voor een check op moedervlekken op het gehele lichaam = 6 x controle per jaar !!!

Hoe lang e.e.a. gaat duren, blijft in het midden, geven zij geen antwoord op.

Ben benieuwd hoe dat bij jou is.

Groetjes,

Ineke
sporten

Berichtdoor Lieke » do 10 jan 2013, 20:22

Hoi Ineke,

Ik ga nu elke 3 maanden op controle bij de dermatoloog.
Moedervlekken checken op het lichaam en lymfeklieren voelen.
Stelt niet zoveel voor. Verder geen controle door oncoloog.
Volgens hem hoefde ik mij verder geen zorgen te maken, de kans
is heel klein dat ik ooit nog klachten van de melanoom krijg.
Maar dat stelt mij deze keer niet gerust, heb nu al 2 keer een
melanoom gehad, dat kan misschien nog wel een keer gebeuren.

Groetjes Angelique
Lieke

Berichtdoor sporten » vr 11 jan 2013, 10:46

Hoi Angelique,

Is het jou bekend, hoe die 2e melanoom is ontstaan ?? Heeft dit te maken met de 1e melanoom ???
Ik las dat als je éénmaal een melanoom heb gehad, dat de kans 27 x groter is, op een 2e melanoom.
Ik ga a.s. maandag naar mijn dermatoloog voor controle, ik ga dat toch navragen bij hem.

Nu prettig weekend,

Ineke
sporten

Berichtdoor Gert1973 » vr 11 jan 2013, 11:45

Hoi Angelique..

Allereerst welkom... Was afgelopen dagen druk in het ziekenhuis op bezoek....
Ook bij mij is er een melanoom geconstateerd en zal binnenkort een halsklierdissectie ondergaan.
Daarbij worden alle lymfeklieren in mijn hals, van kaak tot aan het sleutelbeen verwijderd..

Wat mij wel opgevallen is, juist door er over te praten, dat je daar rust van krijgt.. Tuurlijk het blijft spannend, maar aan de andere
kant kun je veel beter je gevoelens kwijt. Waar vrienden en kennissen eerst een drempel hadden van.. "Hoe zit dat nu en we durven
er eigenlijks niet over te beginnen", hebben ze nu iets van "Joh, hoe gaat het nu, wanneer wordt je geopereerd..? Oh dan komen we langs.. "
Je verwijdert de drempel en dan is het echt vrij open praten en dat scheelt echt een hele hoop... ;)

@Ineke, wat jij zegt had ik nog niet eerder gehoord.. Ben gisteren gescreend door de dermatoloog, maar zag verder geen risico's. Volgens hem
zou ik gewoon dikke vette pech hebben gehad dat deze melanoom zich ontwikkeld had.. Voor mezelf had ik ook nog verdachte plekjes, maar dat
was niks....

Groetjes Gert
Gisteren is geweest, Vandaag een Cadeau en Morgen een Verrassing...
Gert1973

Berichtdoor Lieke » vr 11 jan 2013, 12:37

Hoi Gert,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat jij op de halsklierdissectie zit te wachten.
Spannend, zie je er erg tegenop ? Waar had jij een melanoom en hoeveel mm was die?
Waarom worden alle lymfeklieren verwijderd ? Inderdaad er over praten helpt wel.
Maar je moet er toch uiteindelijk zelf mee leren leven. De angst zal nog wel een tijdje
blijven. Sterkte met de operatie.

Groetjes Angelique
Lieke

Berichtdoor sporten » vr 11 jan 2013, 12:43

Hallo Gert,

M.b.t. de grotere kans op herhaling : ik heb dit niet gezegd, ik heb dat gelezen op internet.
Ik kwam dit niet zojuist tegen op internet.

Groetjes

Ineke

" Gepubliceerd op: 29-07-2012 (in print verschenen in week 31 2012)
Citeer dit artikel als:
Ned Tijdschr Geneeskd. 2012;156:C1413
Nieuws

Verhoogd risico op tweede melanoom na eerste

door Lucas Maillette de Buy Wenniger

Nederlandse melanoompatiënten hebben een 12 tot 26 keer verhoogd relatief risico op het ontwikkelen van een nieuw primair melanoom in de jaren na de diagnose van een eerdere tumor.

Dat is de conclusie Robert van der Leest en collega’s in British Journal of Dermatology, op basis van een cohortstudie met ruim 57.000 melanoompatiënten (2012; epub 3 juli).

De onderzoekers van het Erasmus MC en het VUmc verzamelden de gegevens over de primaire tumor van alle patiënten die tussen 1989 en 2008 met een in situ of invasief melanoom in de database van de Nederlandse Kankerregistratie waren opgenomen. Van deze mensen ontwikkelde 3,2% een tweede primair melanoom gedurende de follow-up, die afhankelijk van het type melanoom gemiddeld 4,2 tot 5,6 jaar bedroeg. Hiervan groeide het merendeel (71%) invasief.

Zowel het relatieve als absolute risico op een nieuw melanoom was bij deze patiënten sterk verhoogd. Na een in-situ-tumor hadden patiënten een 26,4 keer hogere risico op een tweede in-situ-melanoom dan de algemene bevolking en een 15,4 keer hogere kans op een invasief melanoom. Het risico op een tweede invasief groeiend melanoom was 12,4 keer verhoogd. Ruim 60% van deze nieuwe tumoren openbaarde zich in de eerste 5 jaar na de primaire diagnose, maar het verhoogde melanoomrisico bleef gedurende meer dan 15 jaar aanwezig. Opvallend was bovendien dat vrouwen na een invasief groeiend melanoom een hoger herhalingsrisico hadden dan mannen.

De auteurs concluderen dat het risico op een herhaald melanoom in dit Nederlandse cohort in vergelijking met studies uit andere landen relatief hoog is. Mogelijk is de goede kankerregistratie daarvoor deels verantwoordelijk, maar ook als dat zo is stellen ze dat artsen zich bij het vervolgen van melanoompatiënten rekenschap moeten geven van het hoge risico op een tweede tumor.
sporten

Berichtdoor Lieke » vr 11 jan 2013, 12:50

Hoi Ineke,

Volgens de dermatoloog houden de twee melanomen geen verband met elkaar.
De eerste zat op mijn rechterschouder en de andere op mijn linkerkuit,
dus niet bij elkaar in de buurt. Ik wist niet dat je na een melanoom meer kans had
op nog meer melanomen. Mijn dermatoloog zegt dat meerdere melanomen zelden voor komt.

Groetjes Angelique
Lieke

Volgende

Keer terug naar 2013