Moeder van 3 jarige met verdenking nagel melanoom.

Hieronder kunt u berichten vinden van onderwerpen die verouderd zijn. Het is niet de bedoeling dat u hier op deze berichten een reactie plaatst.

Moeder van 3 jarige met verdenking nagel melanoom.

Berichtdoor Stella03 » ma 25 apr 2016, 21:49

Hallo,

Ik ben moeder van een 3 jarig dochtertje.
Een poos terug viel mij op dat zij een rare donkere plek in haar grote teennagel heeft.
Ik ging er vanuit dat er een ongelukje mee gebeurd was, maar na verloop van tijd zag ik dat deze verkleuring niet " uitgroeit".
Via huisarts bij dermatoloog gekomen. Deze heeft de nagel bekeken, gefotografeerd, en wil zsm de nagel verwijderen en het plekje dat eronder zit weg laten snijden en opsturen naar Groningen. Hij vertelde dat de kans dat het kwaadaardig is, klein is.

Nu sta ik in dubio. Na navraag en rondlezen op verschillende pagina's waaronder veel buitenlandse paginas, blijkt dat de kans dat het een melanoom is, extreem klein is. De kans dat er was misgaat tijdens de algehele narcose is procentueel groter.
Natuurlijk wil ik geen risicos nemen met mijn kleine meid, maar de dermatoloog zei ook dat de ingreep geen pretje is.
Ze is 3. Ik denk dat een dergelijke ingreep traumatisch gaat worden.

Mijn vragen: Is er iemand die een soortgelijke situatie heeft meegemaakt of kent? Zijn er geen andere opties om uit te sluiten dat het een nagel melanoom betreft op zo'n jonge leeftijd?
Zou een second opinion nuttig kunnen zijn? En zo ja, welke dermatoloog of ziekenhuis is aan te raden?
Tips over sites of artikelen zijn ook welkom. Er is heel weinig te vinden namelijk over nagel melanomen op peuterleeftijd.

Mijn excuses als ik hier niet goed zit met mijn vragen. Desgewenst verwijder ik het topic dan weer.

Met vriendelijke Groet.
Laatst bijgewerkt door Stella03 op di 26 apr 2016, 06:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Stella03

Re: Moeder van 3 jarige met verdenking nagel melanoom.

Berichtdoor marijke » di 26 apr 2016, 06:05

Goeiedag Stella,

Je zit inderdaad in een heel moeilijke situatie, je wilt ook niet dat je later denkt van had ik maar.
Ik zou zeker voor een second opinion gaan en proberen of men ook zonder teennagelverwijdering kan vast stellen of het inderdaad om een melanoom gaat.

Misschien kun je het Antoni van Leeuwenhoek proberen. Hier is erg veel kennis over melanoom, hoewel het nog helemaal niet zeker is dat het zo is.
Wellicht kan men hier op een minder ingrijpende manier toch iets vaststellen.

Ik ben geen arts, dit zijn zo maar mijn eigen gedachten.

In ieder geval heel veel sterkte, ook voor de kleine meid.
Groetjes, Marijke
marijke

Berichtdoor Stella03 » di 26 apr 2016, 06:24

Dank je wel Marijke. Fijn dat je wilt meedenken.
Ik ga vandaag een afspraak maken bij de huisarts in ieder geval. Ik wil mijn overwegingen en twijfels ook met haar delen, en ik hoop dat zij ook bruikbare tips heeft.

We hebben voor donderdag een afspraak met de chirurg staan die eventueel de ingreep gaat doen. Ik heb voor hem ook nog heel veel vragen.

Ik noteer je tip voor het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis, dank je wel.
Stella03

Berichtdoor jolini » di 26 apr 2016, 08:26

Hallo Stella,

de dermatoloog zegt niet voor niets dat het zo snel mogelijk weggehaald moet worden.
ik denk dat het voor je dochtertje net zo traumatisch is als een amandel operatie.
als ze daarna lekker verwend wordt en een cadeautje krijgt, zal het wel meevallen.
de pijn van een getrokken nagel is na een dag of 3 weer weg.
sterkte voor je kleine meid.
J.
jolini

Berichtdoor loeki » wo 27 apr 2016, 00:42

Wat verschrikkelijk schrikken. Ik had zelf al uitgezaaid melanoom dn ook ineens een blauw zwarte plek onder mijn grote teennagel. Grote schrik en ik was ook internet opgegaan. Wat mij er niet minder ongerust erop maakte. Huisarts gebeld en die heeft mij ook door mijn situatie meteen doorgestuurd naar dermatoloog. De dermatoloog heeft ook voor de zekerheid een nagelbiopt en stukje van de plek eruit gehaald. Met een soort appelboortje. Mijn nagel kon ik houden en die is ook gewoon met gat en al verder gaan groeien. Gelukkig was dat gelukkig geen uitzaaiing maar ik ben blij dat ik het onderzocht heb. Ik zou vragen of in geval ook van kleine teennagels het ook optie is om met klein boortje zo biopt te nemen. Kan teennagel gespaard blijven.
loeki

Berichtdoor Stella03 » wo 27 apr 2016, 19:12

Dank je voor de tip Loeki.

Morgen hebben we een gesprek met de chirurg.
Volgende week nog een gesprek met dermatoloog. Ik zal er zeker naar vragen.
Stella03

Berichtdoor jolini » vr 03 jun 2016, 13:31

Dag stella,

hoe gaat het met je dochtertje?
Groet, j
jolini

Keer terug naar Archief