Melk

Plaats reactie
Tomorrow
Berichten: 2
Lid geworden op: di 13 jun 2017, 20:41

Melk

Bericht door Tomorrow »

Hoi,

Ik heb onlangs een kanker diagnose gekregen. Het is een melanoom fase drie, waarbij ze de melanoom in mn okselklieren en later op 1 plaats is gevonden (maar de primaire is niet gevonden). Voor de behandeling praten mijn artsen vooral over wat zei voor mij kunnen doen: alles wat ze gevonden hebben ze weggesneden en mijn oksel is bestraald. Over eetgewoontes, maar ook over het insmeren met zonnecrème bevoorbeeld, geven ze amper advies. Nudat ik echter behandelt ben probeer ik te kijken hoe ik de kans dat deze terugkeert zo klein mogelijk kan maken. Insmeren lijkt me logisch (met een factor 50 van nivea of van de apotheek blijkbaar), maar ik weet niet goed wat ik met mijn voeding moet doen. Ik las op jullie forum reeds iets over curcuma, waarvan ik reeds een voedingssuplement heb besteld. Maar wat met de dagdagelijkse producten? Van bijvoorbeeld melk zijn de meeste websites sceptisch, maar deze website lijkt te zeggen dat er wel veel stoffen inzitten met een positieve werking (http://blog.dana-farber.org/insight/201 ... -melanoma/). Weten jullie of het goed voor mij zou zijn om meer of minder melk te drinken? En zouden jullie me aanraden om mijn eetpatroon volledig om te gooien?

Alvast bedankt!
marti
Berichten: 357
Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 10:03

Re: Melk

Bericht door marti »

Hoi Tomorrow,

De link vanuit Dana Farber instituut: o.a.: Een gezond gewicht lijkt hier belangrijk; verder staat al een 100% verschil tussen het risico van overgewicht bij mannen en overgewicht bij vrouwen. Wellicht is het gedrag anders van mannen en vrouwen met overgewicht, wie zal het zeggen - het wordt in ieder geval niet verklaard.

Op de site van AVL (handboek bij voeding) staan denk ik alle vragen, wetenschappelijk onderbouwd, beantwoordt, iedere individu - dus ook iedere kankerpatiënt bepaalt zijn koers, ook als het over eten gaat, het is goed dat je er alles aan wilt doen om terugkeer te voorkomen.

Overigens zijn er veel (alternatieve) sites waar voeding wordt besproken, iedereen is hier vrij in, en iedereen neemt een ander standpunt in.

Mijn mening: gezond eten, gezond bewegen, eigenlijk wat voor iedereen geldt. Wat betreft voedingssupplementen;ik vertrouw erop dat ik door gezond te eten voldoende hiervan binnen krijg. Wel neem ik Vit D in een normale dosering, voorgeschreven door de huisarts. Zit wat dat betreft in een risico-groep - maar dat terzijde. Mijn melanoom is zeer waarschijnlijk ontstaan door DNA schade door de zon: Doe aan zonnebescherming - houd van gemak, dus vertrouw op uv beschermende kleding bij sporten of langdurig in de felle zon buiten zijn, hoed met rand, en natuurlijk overige zonnebescherming met hoge factor voor gezicht en handen wanneer nodig.

Neem aan dat je onder behandeling bent in een melanoomcentrum; Ben je gevraagd om aan een studie deel te nemen na je behandeling ?

Groet,
Marti
Tomorrow
Berichten: 2
Lid geworden op: di 13 jun 2017, 20:41

Re: Melk

Bericht door Tomorrow »

Dag Marti,

Bedankt voor je reactie! Beweging is bij mij geen probleem, maar hierdoor permitteerde ik het me wel al eens om wat minder gezond te eten (dik zou ik er toch niet van worden), waar ik nu wel wat aan moet proberen werken. Daarnaast zal zonnebescherming een punt van aandacht voor mij blijven, zoals insmeren en een petje opzetten bij het fietsen. Bij mijn melanoom is er eveneens een afwijking in het DNA, het zou dus ook door de zon veroorzaakt kunnen zijn.
Ik ben van België en ik ben in behandeling in Gent (ik weet niet of deze term in België gebruikt wordt), en ik ben voorlopig nog niet aangesproken voor onderzoeken na mijn behandeling (en momenteel ben ik al na mijn behandeling, ik moet wel nog elke paar maanden op controle gaan).


Bedankt!
Tom
Berichten: 620
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 22:21

Re: Melk

Bericht door Tom »

Dag Tomorrow,

ik ben Tom uit België, vrijwilliger bij Melanoompunt vzw.
Mijn zus is stadium 4 patiënte.

Marti wees me even op dit bericht, bedankt!

Helaas is er nog niets bewezen dat echt helpt qua voeding. Er zijn veel urban legends en heftige diëten die geen bewijskracht hebben. Maar het belangrijkste, sowieso, is om gezond te eten en te leven. Dat is het beste voor ieders lichaam. Maar jij moet doen waar je het beste en krachtigste bij voelt.

Op zaterdag 28 oktober 2017 houdt Melanoompunt vzw een studiedag te Antwerpen. In de namiddag is er sessie die zal gaan over voeding. Houd onze website in de gaten: www.melanoompunt.be

Als je echt specifiek vragen hebt over zonnecrème, kan je een dermatoloog in de buurt op zoeken of misschien eens contact opnemen met Euromelanoma: http://www.euromelanoma.org/belgie/over-euromelanoma. We houden diezelfde namiddag 28 oktober een sessie over UV-bescherming en vroege opsporing. Opnieuw zeer welkom.

Mocht je dan toch een gerichte vraag hebben over 1 bepaalde voeding (bv curcuma), die kan je altijd stellen aan het Antikankerfonds (http://www.anticancerfund.org/nl) Zij hebben heel veel wetenschappelijke artikels liggen. Ze hebben ook een (gratis) infobrochure over voeding die ze kunnen opsturen. Maar zoals ik al wat aangaf, is daar niets bij dat enige mogelijk invloed kan hebben.

Sorry het is misschien niet wat je zocht. Hopelijk vind je wat bij de links die ik je gaf.
Ik weet dat het een heftige onzekere tijd is en we proberen allemaal grip te krijgen op de dingen. Dingen te zoeken die ons kunnen helpen. Hopelijk vind je iets wat je daarbij kan helpen!

Groetjes,
Tom

ps: wij hebben in België ook een besloten facebookgrope met enkel patiënten en naastbetrokkenen: https://www.facebook.com/groups/melanoompunt/. Zeer welkom! Voor andere vragen mag je ook altijd mailen: tom@melanoompunt.be
Plaats reactie