Auto imuun ziekte als gevolg van lymfeklierendissectie?

Auto imuun ziekte als gevolg van lymfeklierendissectie?

Berichtdoor sophie » do 26 jan 2017, 21:42

Eerder schreef ik hier over mijn moeder (maar kreeg ik helaas weinig respons), die sinds 2011 melanoomkanker heeft en drie keer is geopereerd aan uitzaaiingen, waarvan twee keer de lieslymfeklieren zijn verwijderd (zowel links als rechts), omdat daar een uitzaaiing in zat. Sindsdien heeft ze veel ellende. Vaak erycypilas/wondroos en van de zomer een dubbele longontsteking. Nu heeft ze al een tijdje pijn door haar hele lijf, de angst, ook bij de artsen, was dat het met de melanoom te maken had. Na bloedonderzoek, een buikecho en een longfoto, blijkt dat het geen nieuwe tumoren van de melanoom zijn, maar spierreuma is: een auto imuun ziekte. Ook een mokerslag, want veel pijn en niet behandelbaar, behalve pijnbestrijding door prednison, wat mijn moeder niet wil. Nu vind ik het niet toevallig dat sinds ze geen lymfeklieren meer heeft, het ene na het andere komt. En dat lymfeklieren zorgen voor een afweersysteem, wat nu dus is aangetast. Kortom; ik zou denken dat er een verband is tussen het feit dat ze geen lymfeklieren meer heeft en die auto imuunziekte nu. Ik vroeg mij af of er anderen zijn met zo'n ervaring of daar meer van weten. Groeten, Sophie
sophie

Re: Auto imuun ziekte als gevolg van lymfeklierendissectie?

Berichtdoor Patricia » vr 27 jan 2017, 10:10

Hoi Sophie,
Geen idee of er verband is. Ik heb er nooit iets over gelezen. Misschien eens na dagen bij de vereniging
Lymfoedeem? Daar horen ze wellicht ook over andere bijwerkingen.
Sterkte,
Patricia
Patricia

Berichtdoor jan_035 » vr 27 jan 2017, 20:17

Hoi Sophie,

heel vervelend, dat er nog eens spierreuma bijkomt.
Je bent gauw geneigd om als er twee ziektes direct na elkaar optreden aan een verband te denken. Voor zover ik kan nagaan is er niets over een verband bekend.
Het verwijderen van lymfklieren uit beide liezen heeft geen consequenties voor je afweersysteem in het algemeen. Er zijn nog een heleboel andere lymfklieren n het lichaam aanwezig. De afweer wordt bovendien door lymfocyten verzorgd, die in het hele lichaam voorkomen, en dan met name in bloed, beenmerg, lymfklieren en milt.

Sterkte,

Jan
jan_035

Berichtdoor sophie » zo 29 jan 2017, 18:37

Bedankt voor jullie reacties Patricia en Jan. De oncoloog heeft dat destijds gezegd dat het weghalen van veel lymfeklieren wel effect kon/zou hebben op het afweer/imuunsysteem. Maar de arts die de diagnose spierreuma stelde, heeft het ook niet over een verband gehad (al heeft mijn moeder er ook niet heel expliciet naar gevraagd). Fijne avond en groeten, Sophie
sophie

Keer terug naar Onderzoek - Lymfeklieren