cellen in schildwachtklier

cellen in schildwachtklier

Berichtdoor bloempie » do 27 nov 2014, 14:30

Er zijn bij mij 50 cellen aangetroffen in de randen van de schildwachtklier. Volgens de arts hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Wel heeft hij het toch nog doorgestuurd naar antonie v leeuwen zh voor de zekerheid. Ik maak mij dus wel zorgen. Kan het niet vermeerderen inde lymfeklieren? Wie heeft hier ervaring mee. Ik maak mij zelf wel zorgen want de klier is toch niet schoon.
bloempie

Re: cellen in schildwachtklier

Berichtdoor Paladium » do 27 nov 2014, 17:33

bloempie schreef:Er zijn bij mij 50 cellen aangetroffen in de randen van de schildwachtklier. Volgens de arts hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Wel heeft hij het toch nog doorgestuurd naar antonie v leeuwen zh voor de zekerheid. Ik maak mij dus wel zorgen. Kan het niet vermeerderen inde lymfeklieren? Wie heeft hier ervaring mee. Ik maak mij zelf wel zorgen want de klier is toch niet schoon.

In het algemeen zal een arts meerdere relevante factoren in zijn afweging betrekken voordat hij zo een uitspraak doet. Hij gaat dus niet alleen uit van het aantal cellen dat er is aangetroffen in de betreffende klier.
Bij het AvL zal men de aangetroffen cellen gaan onderzoeken en de kenmerken daarvan in kaart brengen.
Op basis van de uitkomsten van dat onderzoek kan men bepalen of en wat er verder nog moet gebeuren.

Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Diagnose melanoom op zich is niet niks. Maar er is een wereld van verschil tussen stadium 0 en stadium IV van het ziekteverloop.
Het heeft dus geen nut om jezelf de put in te speculeren op basis van vermoedens, gissingen en emoties hoe begrijpelijk dat ook is.
Wacht de uitslag af. Wacht het verdere behandelplan af, en laat je precies uitleggen hoe en waarom men tot een bepaalde beslissing is gekomen.

Als je de gegevens hebt kun je ons hier misschien vertellen waar de primaire tumor is aangetroffen, hoe dik deze was, is de schildwachtklier geheel verwijdert etc. Deze feiten zijn namelijk van belang om te bepalen hoe e.e.a. verder zou moeten verlopen. In Nederland is namelijk per stadium van de ziekte afgesproken hoe het verdere behandelplan er uit dient te zien.

Wil je zelf meer info verzamelen kijk dan eens op de volgende websites:
- http://www.melanoom.nfk.nl/
- http://www.melanoomforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=563

Heel veel sterkte en geluk,
Ben
Meer info rondom melanoom? Zie b.v. : viewtopic.php?f=17&t=563
Paladium

Keer terug naar Onderzoek - Lymfeklieren