Melanoom op bovenbeen

Stel jezelf voor met algemene informatie over jezelf en/of jouw eigen ervaring met melanoom. Gebruik vervolgens één van de andere onderwerpen zoals "Melanoom" en "Behandeling" om verder te communiceren met elkaar.

Melanoom op bovenbeen

Berichtdoor Hannah » di 10 maart 2020, 20:14

Hallo allemaal,

Ik ben Hannah 41 jaar en heb net mijn tweede ingreep gehad. Woensdag over twee weken krijg ik daar uitslag van. Mijn melanoom zat op mijn bovenbeen en was 0,4 mm dik. Ik ben ontzettend geschrokken en ik weet even niet wat ik moet met dit nieuws. Ik slaap slecht en alle horrorscenario’s spoken door mijn hoofd. Ik ben heel benieuwd naar jullie verhaal. Ik heb behoefte aan ervaringen van lotgenoten.
Hannah

Re: Melanoom op bovenbeen

Berichtdoor marijke » wo 11 maart 2020, 13:46

Hallo Hannah,
Ja, dat is schrikken geweest, kan ik mij helemaal indenken, gelukkig is je melanoom nog niet zo groot.
Maar het is en blijft toch een melanoom, je verwacht zoiets meestal niet bij jezelf en het feit dat het jou overkomt is gewoon heel erg schrikken, het gevoel wat je overkomt en niet echt uit kunt leggen aan mensen die het niet meegemaakt hebben.

Je hebt behoefte aan ervaringen van lotgenoten schrijf je. Met mij gaat het gelukkig nog steeds heel goed. Bij mij is 21 jaar geleden een melanoom van 1,6 mm met ulceratie op mijn kuit weggehaald en ik kan dus al heel lang terug kijken op het feit dat het nog steeds goed gaat. Wel heb ik 2,5 jaar geleden een kleine melanoom van 0,2 mm op mijn arm gehad, maar ook hiermee gaat het nog steeds heel goed.
Destijds (21 jaar geleden) was ik totaal uit mijn doen toen ik er achter kwam dat ik een melanoom had. Hetzelfde als jij, slecht slapen en veel zorgen. Uiteindelijk naar de psycholoog en contact met Stichting Melanoom. Ik vergeet nooit op mijn eerste bijeenkomst van de info dag van de Stichting Melanoom, dat ik dacht en voelde, ik ben nu eindelijk op een plek waar ik het gewoon erg mag vinden wat ik heb. In mijn eigen omgeving vond iedereen het wel meevallen. Zo van het is toch weg, waar maak je je druk om.

Ik hoop dat je een goede begeleiding hebt bij je ziekte proces en dat je nog meer reacties krijgt.
Blijf nergens mee lopen, trek aan de bel als je blijft piekeren en ik hoop dat je snel hersteld bent van de 2de ingreep en dat ook de uitslag goed is.

Hartelijke groet, Marijke.
marijke

Berichtdoor Hannah » wo 11 maart 2020, 23:30

Dankjewel voor je verhaal Marijke, fijn dat het goed met je gaat en ik lees geen uitzaaiingen zijn. Het vertrouwen in mijn lichaam is flink aangetast. Ik twijfel overal over. Ik doorloop eerst even deze medische circus en kijk daarna hoe verder. Er zit na de tweede ingreep een flinke deuk in mijn bovenbeen. Had jij dat ook en trekt dat weg?
Hannah

Berichtdoor marti » do 12 maart 2020, 08:33

Dag Hannah,

Ja - de schrik zit er goed in lees ik, dat is een onderdeel van de diagnose - je hebt het vertrouwen in je lichaam verloren, ik herken dat. In 2009 kreeg ik de diagnose melanoom ( op mijn oorschelp) en dacht dat de grond onder mijn voeten wegzakte, en herinner mij de paniek nog als de dag van gisteren. Ineens moet je keuzes maken over zaken waarover je nog nooit hebt nagedacht, je ziet het: net zoals Marijke herkennen wij je gevoelens maar al te goed.

Begrijp ook dat het een diep litteken met een diepe deuk in je bovenbeen, ja dat moet niet alleen rondom maar ook de diepte in. Bij mij resulteerde het in een stukje uit mijn oorschelp halen, dat is door - en door, dus er is geen diepte. Misschien kan Marijke hier nog op antwoorden.

Na de diagnose wantrouwde ik ieder plekje. Het melanoom op mijn oor was niet herkend als verdacht door zowel de huisarts als de dermatoloog: dus wat was de garantie dat de andere onschuldig uitziende vlekjes ook geen melanoom waren ? Hierna zijn er ik geloof 4 - 6 x plekjes weggehaald - op mijn verzoek - en dat was geen melanoom. Dus zo langzamerhand leer je hier steeds beter mee omgaan.

De tijd wordt nu je beste vriend, naarmate het langer duurt na de diagnose, hoe beter je hiermee kunt omgaan. Zou het advies van Marijke overwegen, het helpt als je met een professional praat, de diagnose blijft hetzelfde maar het leren omgaan met onzekerheid en spanningen kan een grote winst opleveren. Dat kan via je huisarts of het Helen Downing instituut, om maar een centrum te noemen. Denk nooit: mijn diagnose is te onbelangrijk ( uiteindelijk zit je in een groep met een goede prognose - maar dat zegt natuurlijk niets over 1 persoon) De diagnose heeft een grote impact op je leven. En praat met je huisarts - ook over het slecht slapen, "s nachts lijkt alles 100 malen erger, vraag of je iets mag hebben tegen de angst, ook dat verandert niets aan de situatie, maar kan de scherpe kantjes er even afhalen en nachtrust is belangrijk !

Hartelijke groet,
Marti
marti

Berichtdoor marijke » do 12 maart 2020, 17:18

Hallo Hannah,

Nog even een reactie op die deuk in je bovenbeen.
Ik had ook een grote deuk in mijn kuit, mijn wond was ook erg ontstoken geweest, duurde erg lang voordat hij uiteindelijk dicht was.
In het begin dacht ik dat ik nooit meer in een korte broek kon lopen.
Later trok het toch nog goed/mooi bij en zie je het niet zo erg meer, alleen ikzelf en misschien mensen die ermee bekend zijn zou die deuk kunnen opvallen.

Het duurt wel een tijdje hoor, 1 of 2 jaar zeker.

Wens je heel veel sterkte en duim voor je voor een goede uitslag.
Neem vooral je rust en forceer je been niet.
Hartelijke groet, Marijke
marijke

Berichtdoor Hannah » vr 13 maart 2020, 20:57

Heel fijn om jullie verhalen te lezen. Dit doet me goed en ik ga hier iets mee doen. Ik laat jullie weten wat er uit mijn tweede onderzoek komt. Duimen op een goede uitkomst. Zo dubbel met de Coronaperikelen nu.
Hannah

Keer terug naar Voorstelhoekje