angst en omzekerheid

Discussie over melanoom

Re: angst en omzekerheid

Berichtdoor Rutger » di 08 sep 2020, 10:07

Hallo Ditjedatje
Bij mij vond de reëxcisie op mijn onderrug plaats(2x2 cm in een strook). Ik plakte er leukostrips ookwel wondhechtstrips genoemd, van 10 cm lang, haaks overheen. Die vingen de kracht op als ik de huid er omheen uitrekte om me weer gewoon te kunnen bukken. Dat rekken is voor jou nu waarschijnlijk nog niet aan de orde. Er zijn, geloof ik, ook kortere strips verkrijgbaar, mocht je daar interesse in hebben. Plak geen gewone pleiters voor dit doel, want die rekken.
Mijn ‘melanoomgeschiedenis’ (ruim 5 jaar geleden) raakt steeds meer op de achtergrond. De eerste keren is de uitslag van een ct-scan natuurlijk loeispannend. Nu zou ik de afspraak voor een scan zomaar kunnen vergeten. Mijn vriendin helpt me eraan te denken.
De geslaagde behandeling bij mij is ruim 5 jaar geleden. Daarna heb ik geen andere behandeling meer gehad. Aanvankelijk werd er eenmaal per 3 maand een ct-scan gemaakt. Nu nog eenmaal per jaar.
Mensen zullen inderdaad heel verschillend met de spanning rond zo’n ernstige ziekte omgaan, al zal er ook veel het zelfde zijn.
Bij mij was de reactie na slecht nieuws vaak heftig. Soms liep ik een paar uur door de kamer te ijsberen. Maar na een dag, soms al na een paar uur, zakte de spanning en kreeg ik het gevoel dat ik de situatie aan kon.
Bij die echt spannende momenten zoals voor de uitslag van de eerste ct-scan na de behandeling met immuuntherapie, kreeg ik de neiging om bezwerend of haast bijgelovig te gaan denken. Alhoewel ik hoop had dat de behandeling gewerkt had (zo voelde ik het aan) durfde ik dit niemand te vertellen en durfde ik het ook niet te hard te denken uit angst dat het daardoor juist niet zo zou zijn. Ik paste daarom een rationeel regiem op mijzelf toe. Ik hield me voor dat de uitslag van de scan al bekend was en al in mijn dossier stond, dus dat wat ik er over dacht daar geen invloed op had. Ook hield ik me voor dat al dat krampachtige schrap zetten mij niet hielp. Mocht er slecht nieuws zijn, dan komt dat toch hard aan. Het is dan vroeg genoeg om me daar druk over te maken. En dat hielp me. Alleen mochten anderen niet teveel ingaan op het onderwerp.
Hopelijk vind jij jouw manier om met de spanningen om te gaan,
Groet,
Rutger
Rutger

Vorige

Keer terug naar Melanoom