Vraag: melanoom en donorschap

Discussie over melanoom

Vraag: melanoom en donorschap

Berichtdoor Pluto » vr 10 aug 2018, 16:11

Lieve allemaal,

Mijn oncologisch chirurg wist het antwoord niet zeker, wellicht weten jullie hier meer over?
Mag je orgaan- en/of weefseldonor zijn als je een melanoom hebt gehad? Verandert dit na ‘schoon’ verklaard te zijn?

Groetjes Pluto
Pluto

Re: Vraag: melanoom en donorschap

Berichtdoor Nmgn8019 » za 11 aug 2018, 11:47

Dag Pluto, dit lees ik op https://www.transplantatiestichting.nl/ ... aandonatie :

"Deze criteria en contra-indicaties gelden sinds 10 oktober 2016.
Algemene contra-indicaties orgaandonatie
Bij onderstaande situaties is orgaandonatie in principe uitgesloten. Let op: dit zijn relatieve contra-indicaties. Overleg bij twijfel altijd met een transplantatiecoördinator via de NTS 071 - 579 57 95.
a. onbekende doodsoorzaak
b. onbehandelde sepsis
c. maligniteiten, met uitzondering van enkele primaire, niet-gemetastaseerde hersentumoren en indien de voorgeschiedenis een curatief behandelde maligniteit vermeldt
d. actieve virale infectie met rabiës, herpes zoster, rubella of hiv
e. actieve tuberculose"

Melanoom valt onder de noemer bij ad c.
Echter, er staat ook "in principe" bij, dus zekerheid halen we hier niet uit.

Aangezien melanoom ook later nog kan uitzaaiien en er dus ergens een verdwaald celletje kan zitten (let op, dit hoeft NIET zo te zijn!), lijkt me het onlogisch dat je nog orgaandonor mag zijn na melanoom. Om er zeker van te zijn, zou je het telefoonnummer kunnen gebruiken.
Succes!
Nmgn8019

Berichtdoor Pluto » za 11 aug 2018, 18:27

Beste Nmgn8019,

Bedankt voor je reactie.
Precies, er kan altijd iets rondzwerven. Maar wellicht dat er na een bepaalde tijd zo goed als zeker gesteld kan worden dat die kans net zo klein is als bij mensen die hier nooit mee te maken hebben gehad? Ik denk dat je dan met terugwerkende kracht onder de curatief behandelde groep valt? Na 15 jaar ‘schoon’ bijvoorbeeld.

Ik ga komende week eens bellen. Ik zal dan laten weten wat er verteld is.

Groetjes
Pluto

Berichtdoor Patricia » zo 12 aug 2018, 16:34

Bij een melanoom wordt je niet schoon verklaard in de zin van genezen. Wel als moment opname. Er zijn helaas genoeg voorbeelden van patiënten die na 20 jaar alsnog uitzaaiingen krijgen.
Zelf kreeg ik na 5 jaar alsnog uitzaaiingen terwijl die kans op zeer klein ingeschat was.
Zowel orgaan als weefseldonor zijn is niet mogelijk als je melanoom hebt.
Ik heb het uitgezocht ivm de veranderde donorwetgeving.
Patricia

Berichtdoor Pluto » ma 13 aug 2018, 19:34

Hoi Patricia,

Bedankt voor je reactie. Pfff wat is het toch een vreselijk enge ziekte. Wat heftig dat je na al die jaren opnieuw geconfronteerd bent hiermee.

Vandaag heb ik antwoord gekregen op een mail die ik gestuurd heb naar de transplantatiestichting:
Beste mevrouw,

Een melanoom hoeft geen belemmering te vormen voor donatie. Wanneer door de ziekte of het medicijngebruik een specifiek orgaan of weefsel is aangetast, blijven vaak nog andere organen en weefsels over die wel in aanmerking kunnen komen.

Op het moment dat iemand komt te overlijden volgt altijd een uitgebreid onderzoek welke organen en weefsels geschikt zijn voor donatie. Daarbij zal ook de medische geschiedenis bekeken worden. Indien organen en weefsels niet geschikt blijken te zijn voor donatie, zullen ze ook niet verwijderd worden.

Daarbij veranderen met regelmaat de medische inzichten: een aandoening die vandaag een belemmering vormt voor donatie, is dat misschien in de (nabije) toekomst niet meer.

Iedere registratie blijft daarom van harte welkom.

Wanneer u nog vragen heeft kunt u altijd contact met ons opnemen.
Met vriendelijke groet,

Nederlandse Transplantatie Stichting
Publieksinformatiecentrum Donorvoorlichting
Telefoon 0900 8212166
E-mail vragen@transplantatiestichting.nl
Website http://www.transplantatiestichting.nl

Op de site vond ik dit nog over weefseldonatie.
hematologische maligniteit of premaligne hematologische aandoening bij overlijden of in het verleden, of melanoom met bewezen metastasen (overige maligniteiten, met of zonder metastasen, zijn GEEN algemene contra-indicatie)

Ik denk dat ik mezelf niet afmeld, en het tzt aan de artsen overlaat. :?
Groetjes Pluto
Pluto

Keer terug naar Melanoom